ik ben gescheiden toen waren we 40 jr.getrouwd. Heeft mijn ex heeft dus recht op een deel van mijn pensioen?

als mijn ex dan komt te overlijden krijg ik dan het deel van mijn ex er weer bij?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Als je bij echtscheidingsconvenant of huwelijkse voorwaarden niets hebt geregeld omtrent toewijzen van pensioenaanspraken bij scheiding dan krijgt je ex inderdaad normaal gesproken haar deel (de helft) van wat is opgebouwd tijdens huwelijk (voor echtscheidingen na 1995) door jou aan pensioenrechten. Zij krijgt dan vaak een eigen aanspraak op het pensioenlichaam weliswaar nog op jou leven. Tenzij conversie heeft plaatsgevonden dan is het gebracht op haar eigen leven, maar dat is niet de regel dat moet zijn aangevraagd bij pensioen.
Wat betreft de aangroei bij jou van het pensioen van je ex bij haar overlijden is het wel vaak zo dat haar deel weer bij jou aangroeit. Of dat werkelijk zo is kan wel afhankelijk zijn van het pensioenlichaam waar je het pensioen hebt opgebouwd.
Ik heb er een aantal gevonden waarbij het in ieder geval wel aangroeit:
‘Is jouw pensioen verdeeld, krijg je het uitgekeerd en komt je ex-partner te overlijden? Vanaf het moment van overlijden krijg je zelf weer het hele pensioenbedrag overgemaakt. Het geld dat je zelf hebt opgebouwd, komt dus bij je terug’ https://kandoor.nl/blog/pensioen-bij-scheiding-wat-gebeurt-er-na-overlijden/ en
‘Als uw ex-partner overlijdt, is het mogelijk dat u het deel van het ouderdomspensioen waar uw ex-partner recht op heeft, weer terugkrijgt. Dit is afhankelijk van de afspraken die u bij uw scheiding heeft gemaakt. Heeft u gekozen voor verevening van het ouderdomspensioen, dan krijgt u bij het overlijden van uw ex-partner het verevende deel terug. Heeft u gekozen voor conversie, dan heeft uw ex-partner recht op een eigen levenslang ouderdomspensioen. Bij het overlijden van uw ex-partner krijgt u dit deel niet terug. Heeft u na uw scheiding niet gekozen voor verevening of conversie van uw pensioenaanspraken, dan heeft het overlijden van uw ex-partner geen gevolgen voor uw pensioenuitkering’ https://www.pnomedia.nl/Particulier/Pensioengerechtigd/Overlijden/Ex-partner-overlijdt