Heb je als 18-jarige recht op een WW-uitkering?

Ik ken iemand die van haar zeventiende tot achttiende als kok in opleiding heeft gewerkt. Zij verdiende hier ook geld mee (leerlingloon, ongeveer 500 euro per maand). Nu is zij ontslagen en zij heeft een uitkering aangevraagd. Ze beweert dat ze nu recht heeft op 75% van het minimumloon. Heeft ze recht op een ww-uitkering of bijstand? Haar moeder heeft ook een uitkering.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

ik denk dat ze zich rijk rekent. Je krijgt geen 75 % van het minimumloon maar van wat je verdiend hebt. En dat alleen de eerste 2 maanden, daarna 70 %. Je moet dan wel voldoen aan de eisen zolas een bepaalde tijd gewerkt hebben. Aanvulling op dat bedrag krijg je niet als je jonger bent dan 21 en nog thuis woont.
4 jaar geleden
Je schrijft dat ze ontslagen is. Dan is het de vraag of dat ontslag verwijtbaar is. Als dat aannemelijk gemaakt wordt, is er geen recht op WW ("verwijtbaar werkloos").

Als je bedoelt dat haar tijdelijke arbeidsovereenkomst niet verlengd is (dat is echt iets anders) ontstaat er recht op WW als aan alle voorwaarden daarvoor wordt voldaan. In ieder geval 3 maanden en maximaal 4 als er niet meer dan een jaar gewerkt is. En gebaseerd op het "verdiende loon", ervanuitgaand dat sprake was van loondienst. Als er recht is op WW dan is er ook sollicitatieplicht.

Of haar moeder een uitkering heeft, is niet relevant bij het bepalen van de hoogte van WW. WW is immers een verzekering waarvoor premie is betaald en die uitbetaalt als je er recht op hebt. Staat dus geheel los van de uitkering van moeder.

Voor de bijstand gelden totaal andere regels maar dat is ook geen verzekering maar belastinggeld.
Stel: er wordt geen werk gevonden. Dan wordt het bijstand na de WW-periode.

@ Als u 18, 19 of 20 jaar bent, heeft u soms recht op een bijstandsuitkering. Maar die is lager dan voor mensen die 21 jaar of ouder zijn. Volgens de wet zijn uw ouders namelijk nog financieel verantwoordelijk voor u.

Laat u bij de gemeente weten dat u een uitkering wilt aanvragen? Dan moet u vanaf dat moment eerst vier weken naar een opleiding zoeken. Of naar werk. Pas daarna kunt u uw uitkering definitief aanvragen. Intussen moet u natuurlijk ook aan uw andere verplichtingen voldoen."

Stel: je hebt bijstand, wordt 21 en woont bij moeder die een bijstandsuitkering heeft. Dan gaat (uitzonderingen voorbehouden) de kostendelersnorm gelden. Maar de toelichting gaat te ver voor dit antwoord.

Uw ouders vullen uw uitkering aan
Krijgt u een uitkering en is dat niet genoeg om van te leven? Dan moeten uw ouders het aanvullen. Kan dat echt niet? Dan kunt u soms van de gemeente bijzondere bijstand krijgen om het aan te vullen.
Toegevoegd op 04 november 2019 16:20: tekst
4 jaar geleden
In principe kun je als 18-jarige WW krijgen , mits je voldoet aan de eisen.
Aangezien een 18-jarige waarschijnlijk niet voldoet aan de 'jareneis', is de duur van de uitkering beperkt tot 3 maanden. Ook moet er sprake zijn geweest van een echt arbeidscontract met salaris, niet van een stagevergoeding.

Een 18-jarige heeft in principe geen recht op bijstand.