Is het normaal dat als je kinderalimentatie betaalt, je daarboven moet meebetalen aan de bijstand?

Ik heb een kind van 11 jaar uit een vroegere losse relatie. Voor de geboorde heb ik het kind erkend en toen we uit elkaar gingen is door de rechtbank een door mij te betalen kinderalimentatie voor co-ouderschap van ongeveer 150 euro per maand vastgesteld, die ik de moeder betaal omdat het kind de helft van de tijd bij haar is.
In de praktijk, gedurende de afgelopen 6 jaar, was het kind maar één week in de maand bij zijn moeder. Ik betaal dus teveel, maar daar nooit een probleem van gemaakt omdat het niet over een al te groot bedrag gaat.

De moeder en mijn kind ontvangen al zes jaar bijstand.
Vandaag kreeg ik een brief van de gemeente dat ik mogelijk moet meebetalen aan de kosten van de bijstand van mijn kind en een onderhoudsbijdrage moet gaan betalen.
De gemeente wil mijn financiële omstandigheden kennen. Daarvoor moet ik op een formulier mijn financiële doopceel lichten, en dat met een ambtenaar bespreken.

De maandelijks bedrag aan bijstand voor één kind ken ik niet.
Maar ik denk niet dat die bijstand meer dan 150 euro per maand is. Dus méér is dan ik betaal.

Antwoorden (1)

Ja dat is "normaal" of wordt iig steeds vaker door gemeentes zo gedaan, zo meldt deze bron:

https://www.axiusadvocaten.nl/blogs/gemeenten-verhalen-bijstand-steeds-vaker-op-de-ex-partner

Participatiewet en bijstandsverhaal
Als iemand onvoldoende financiële middelen heeft voor zijn of haar bestaan, kan deze persoon op grond van de Participatiewet in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als iemand zonder werk komt te zitten en geen recht (meer) heeft op een WW-uitkering. Een bijstandsuitkering kan worden aangevraagd bij de gemeente.

Als de bijstandsgerechtigde een uitkering krijgt in de periode dat de ex-partner nog onderhoudsplichtig is voor de bijstandsgerechtigde of de minderjarige kinderen, kan de gemeente (een gedeelte van) de bijstandsuitkering verhalen op de ex-partner. Dit wordt dan 'bijstandsverhaal’ genoemd. De ex-partner moet hiervoor natuurlijk wel voldoende financiële draagkracht hebben.

Hoogte van het verhaal
Het bedrag dat de ex-partner in verband met het bijstandsverhaal moet betalen aan de gemeente, is afhankelijk van aan de ene kant de financiële behoefte van de bijstandsgerechtigde en/of de minderjarige kinderen en aan de andere kant het inkomen, de lasten en sociale situatie van de ex-partner.

Niet gebonden aan afspraken
De gemeente is bij het bijstandsverhaal niet gebonden aan de afspraken die de bijstandsgerechtigde en de ex-partner tijdens de echtscheiding of daarna hebben gemaakt over de kinder- en/of de partneralimentatie. Met andere woorden, ook al staat in een door de partijen gesloten overeenkomst dat er over en weer geen partneralimentatie of een (te) laag bedrag aan kinderalimentatie wordt betaald, dan staat het de gemeente nog vrij om de uitkering te verhalen bij de ex-partner.

De gemeente is wél gebonden aan de alimentatieregels die door de rechtbanken, advocaten en mediators gehanteerd worden. Als uit deze regels bijvoorbeeld volgt dat de ex-partner financieel niet in staat is om kinder- en/of partneralimentatie te betalen, kan de gemeente deze ex-partner ook niet aanspreken voor bijstandsverhaal.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Dit is naast een informatieve bron, ook een bron die claimt dat zij het bedrag wellicht naar beneden kunnen halen. Of dat werkelijk zo is kan ik niet bepalen. "
Schakel hulp in!
Klopt de gemeente bij u aan omdat zij de bijstand van uw ex-partner op u willen verhalen? Neemt u dan gerust contact met mij of met één van mijn collega’s Bénine van der Maarl-Cohen of Danique Linders. Wij kunnen voor u nagaan of de gemeente terecht is overgegaan tot bijstandsverhaal en zo ja, of het bepaalde bedrag juist is. De ervaring leert dat het na ons contact met de gemeente regelmatig het bedrag naar beneden wordt bijgesteld. Ook kunnen wij u helpen als het tot een procedure bij de rechtbank moet komen.
"
Edraket
4 jaar geleden
Omdat mijn zoon officieel de helft van de tijd bij mij verblijft, kan hij mijns inziens ook maar een halve bijstandsuitkering krijgen, of zie ik dat verkeerd?
Inekez1
4 jaar geleden
Kinderen krijgen helemaal geen bijstandsuitkering. Het is alleen de moeder die een bijstandsuitkering krijgt van de gemeente. Voor het kind is er kinderbijslag en kindgebonden budget, maar die worden beide niet door de gemeente verstrekt en kunnen dus ook niet door de gemeente op u worden verhaald. Waar het hier om gaat bij de poging van de gemeente om (een deel van) de bijstandsuitkering op u te verhalen, betreft dus alleen de uitkering aan uw ex-partner.
Edraket
4 jaar geleden
Ik was niet getrouwd met de moeder van mijn zoon en we hadden ook geen samenlevingscontract. Juridisch heb ik helemaal geen band met haar.