Krijg je bijstand of WW als je werkloos, 18,schoolverlater en thuiswonend bent?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Heb je dat een vaste baan? of gewoon een bijbaantje
MarBet
5 jaar geleden
Bijstand in elk geval niet. Tot je 21e zijn ej ouders financieel verantwoordelijk voor je. Tussen 21 en 27 wordt daarnaast verwacht dat je een opleiding gaat volgen op het eerste moment dat dat weer kan, en kun je dus enkel een bijstandsuitkering krijgen in de periode tot dat moment (1 september en 1 februari). WW is gebonden aan werk. Per zoveel maanden heb je dan recht op een maand WW-uitkering en ontvang je een percentage van het inkomen dat je had. Als je 18 bent is dit waarschijnlijk ook niet van toepassing.
Amadea
5 jaar geleden
Nee. Als je geen moeite wilt doen om een diploma te behalen en een werkgever te zoeken heb je geen recht op een uitkering.
fisbel
5 jaar geleden
Je ouders zijn verplicht om jou financieel te onderhouden tot je 21 bent. Als je ouders dit niet kunnen of willen doen, is bij uitzondering bijzondere bijstand mogelijk. Je kunt soms een uitkering krijgen tot je een baan hebt gevonden. Deze uitkering is wel lager dan bijstand voor mensen van 21 jaar en ouder. terugvragen van je ouders.

Antwoorden (1)

Nee.

Je hebt pas recht op een WW-uitkering wanneer je werkloos raakt vanuit een dienstverband en in de laatste 36 weken minstens 26 weken hebt gewerkt.

En om bijstand te mogen krijgen moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
- het inkomen en eigen vermogen van degenen bij wie je inwoont telt mee en alles samen is onvoldoende om in het levensonderhoud te voorzien
- je doet mee aan activiteiten die jouw gemeente aanbiedt om werk te vinden
- je komt niet in aanmerking voor een andere uitkering.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Als u 18, 19 of 20 jaar bent, heeft u soms recht op een bijstandsuitkering. Maar die is lager dan voor mensen die 21 jaar of ouder zijn. Volgens de wet zijn uw ouders namelijk nog financieel verantwoordelijk voor u.
https://www.antwoordop.nl/bijstand/459943-bijstand-leeftijd