Mag je voor 3 maanden in het buitenland blijven met een Wajong uitkering?

Ik ben 25 jaar en heb een Wajong uitkering. Ik wil niet op vakantie maar bij mijn vriendin zijn die ziek is. Zij woont in Albanië. Kan ik mijn uitkering meenemen ookal zonder dat te melden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Je moet het altijd melden bij het uwv. Dus ik zou maar even met ze bellen en vragen hoe het zit.

Antwoorden (2)

Buitenlands verblijf moet altijd minimaal twee weken vooraf worden gemeld aan het UWV op een voorgeschreven manier. Het UWV voert controles uit. Als je je niet houdt aan de regels loop je de kans dat de uitkering stopt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ In ieder geval een brief schrijven aan het UWV. Of een verblijf wel of niet als vakantie wordt gezien, of als een bezoek aan een zieke vriendin in Albanië wordt beoordeeld door het UWV.
Als je langer dan 4 weken naar het buitenland gaat, ben je verplicht dit bij het UWV te melden, zie onderstaande link. Dat kan digitaal (inloggen met DigiD).