Aow met terugwerkende kracht?

Ik woon al heel lang in het buitenland , nu kwam ik er achter dat ik sinds eind 2015 recht heb op 20% AOW , kan ik dit nog aanvragen en zo ja ook met 1 jaar terugwerkende kracht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Je bent nu dus ongeveer 67 en hebt dus van je 16 t/m je 26 ste in Nederland gewoond?

Antwoorden (2)

Als er geen bijzondere situatie van toepassing is, is het nu te laat voor een aanvraag met terugwerkende kracht. Aanvragen kan wel.

Uit bron 1:

"Als u al de AOW-leeftijd heeft, maar nog geen aanvraag voor AOW heeft gedaan, is er nog een herkansing. Het is wel zaak om AOW aan te vragen binnen 1 jaar nadat u de AOW-leeftijd heeft bereikt. Dan heeft u nog met terugwerkende kracht recht op AOW over de maanden dat u al de leeftijd had. Na 1 jaar gaat de AOW in op de datum van aanvraag. Er bestaat dan geen recht meer op AOW met terugwerkende kracht."

Uit bron 2:

"Beleidsregel

In bijzondere gevallen waarin de AOW- of Anw-aanvraag meer dan één jaar te laat wordt ingediend, is de SVB bevoegd deze uitkering met een terugwerkende kracht van meer dan één jaar toe te kennen. Als een aanvraag meer dan één jaar te laat is ingediend toetst de SVB eerst of er sprake is van een bijzonder geval. Alleen als dit het geval is, is de SVB bevoegd de uitkering met een terugwerkende kracht van meer dan één jaar toe te kennen. Van deze bevoegdheid maakt de SVB alleen gebruik als het van hardheid zou getuigen, de terugwerkende kracht tot één jaar te beperken. Dit beleid is in de jurisprudentie in algemene zin aanvaard (zie CRvB 1 juli 1998)."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan maak ik toch op uit , uit bron 2 dat ik dan 12 maanden terugwerkende kracht zou krijgen?
Computoon
6 jaar geleden
Dan zou sprake moeten zijn van een "bijzonder geval". Maar je kunt het proberen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik maak er op uit dat in bijzondere gevallen , juist meer dan een jaar terug betaald wordt?? En ik andere nooit meer dan 1 jaar
Computoon
6 jaar geleden
Heb nog verder gezocht en vond nog een andere bron die dit zegt: "Als u pas uw AOW-pensioen aanvraagt als u inmiddels 66 jaar (of ouder) bent, dan krijgt u in principe uw AOW-pensioen maximaal met een jaar terugwerkende kracht. Alleen in zeer bijzondere gevallen is de terugwerkende kracht meer dan een jaar." Zie  https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/algemene-ouderdomswet-/artikelen/640/hoe-en-wanneer-vraag-ik-een-aow-uitkering-aan_.htm Ik noem deze maar bron
Computoon
6 jaar geleden
Vervolg: Ik noem deze maar bron 3. Die is wat terugwerkende kracht betreft  in tegenspraak met bron 1 maar in lijn met je interpretatie van bron 2. Het gunstigste is natuurlijk, wanneer de SVB je aanvraag interpreteert als "bijzonder geval".
tinus1969
5 jaar geleden
@Computoon; je maakt het te lastig. Er is gene sprake van een 'bijzonder geval', dus hoef je dat niet te claimen. Zo'n claim maakt de aanvraag dan alleen maar verwarrend en ingewikkeld.
Als jij daar recht op hebt ,kan jij naar mijn mening,altijd aanspraak op maken ,ook met terugwerkende kracht.
Je hebt nl rechten en plichten,betaal je geen belasting ,moet je die ook terug betalen met terugwerkende kracht.
Dit is naar mijn mening ook zo in jou geval alleen nu omgekeerd.
Misschien dat je zelfs nog tegoed hebt van de blasting,want die heb j waarschijnlijk te veel betaald over deze periode.
Ik.zou het in elk geval proberen,ook met terugwerkendekracht, dat is een recht wat jij hebt