Heb ik recht op het pensioen van mijn ex ?

Mijn ex was diplomatiek ambtenaar en is nu met pensioen. Kan ik aanspraak maken op een deel van zijn pensioen voor de jaren dat ik getrouwd was met hem? Hij is wel hertrouwd en ik niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Heeft u nu ook alimentatie?
Zo ja kan uw ex een herberekening aanvragen.
ronron1212
6 jaar geleden
Zodra jij de gepensioneerde leeftijd bereikt kun je dat doen.

Antwoorden (1)

​Als u gaat scheiden of uw geregistreerd partnerschap eindigt, dan heeft uw ex-partner recht op een deel van uw pensioen. En u heeft recht op een deel van het pensioen van uw ex-partner. Behalve als u andere afspraken heeft gemaakt.

Als u geen andere afspraken heeft gemaakt, heeft uw ex-partner recht op de helft van de opgebouwde pensioenrechten tijdens de huwelijkse periode. Dit is vastgelegd in de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding (WVPS). Het is niet verplicht om het pensioen te verdelen volgens de standaardverdeling. U kunt ook voor een andere verdeling kiezen. Het is belangrijk dat u de afspraken over de verdeling van het pensioen vastlegt in het scheidingsconvenant.

Samenlevingscontract
In de wet is niets geregeld over verdeling van ouderdomspensioen en/of Flexpensioen wanneer u een samenlevingscontract heeft. U bent dus niet verplicht dit pensioen met uw ex-partner te delen. Het mág wel. Als u uw samenlevingscontract bij de notaris opzegt, kunt u ook vast laten leggen of en zo ja, hoe u het pensioen verdeelt.

Omdat het pensioenfonds buiten de verdeling blijft, hoeft u onderlinge afspraken niet aan ons door te geven. U moet bij uw pensionering er zelf voor zorgen dat uw ex-partner een deel van uw pensioen krijgt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Dit antwoord is zeer onvolledig en beschrijft de regeling zoals die na 30 april 1995 geldt. Allereerst dient de vraag te worden gesteld WANNEER de scheiding plaatsvond. Huidige regeling - scheiding na 30 april 1995:
Deze regeling is vastgelegd in de Wet verevening pensioenrechten. In de Wet verevening pensioenrechten is onder andere geregeld dat ook personen die NIET in gemeenschap van goederen zijn gehuwd, na dit huwelijk recht hebben op een verdeling van het ouderdomspensioen. Met andere woorden: mensen die onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, moeten na een scheiding ook het ouderdomspensioen verdelen.

Werd de scheiding uitgesproken tussen 27 november 1981 en 30 april 1995, dan gelden de regels die vastgesteld zijn in het Boon van Loon arrest. Allereerst geldt dan dat het ouderdomspensioen alleen tussen de twee ex-partners hoeft te worden verdeeld wanneer er tijdens het huwelijk sprake was van een gemeenschap van goederen. Waren de ex-partners gehuwd onder huwelijkse voorwaarden, dan zal er geen verdeling van het ouderdomspensioen plaatsvinden. Volgens Boon van Loon valt het ouderdomspensioen namelijk in de gemeenschap van goederen. Bij huwelijkse voorwaarden is deze gemeenschap niet aanwezig en hoeft er dus niet vereffend te worden. Dan kan het ook zijn dat de scheiding uitgesproken werd voor 27 november 1981. Dan gelden nog (heel) oude regels. In die tijd was de verdeling van het ouderdomspensioen alleen mogelijk onder bijzondere omstandigheden. Zo moet het huwelijk minstens achttien jaar hebben geduurd en moet er minstens één minderjarig kind zijn geweest tijdens dit huwelijk. Ook moet de ex-partner, degene die het pensioen heeft opgebouwd, geen andere compensatie hebben geboden voor het wegvallen van de pensioenrechten. Is sprake van ALLE 3 de voorwaarden, dan is er recht op een kwart van het ouderdomspensioen van de ex-partner. Het betekent in veel gevallen de (meestal) vrouw niet aan 3 voorwaarden voldeed en na de scheiding berooid achterbleef.
Lees: http://www.advocaten.nl/pensioen-boon-van-loon-regeling/