Gaat de achterstallige kinderalimentatie naar de bijstand nu de rechterlijke uitspraak zo lang op zich heeft laten wachten?

situatie: vanaf sept. 2015 heb ik een bijstandsuitkering. ex moet alimentatie betalen voor de kinderen. Uitspraak volgt deze maand, want ex gaat steeds in verweer. Ik heb inmiddels recht op 7000 euro. Nu heb ik vanaf 19 juni as een parttime baan voor 24 uur, en zegt mijn vriendin dat dit bedrag rechtstreeks naar de bijstand gaat. Klopt dit verhaal???? Moet ik die 2 jaar helemaal terugbetalen aan de bijstand als de uitspraak nu pas komt? Hij heeft nog nooit een cent betaald! Dat geld is toch voor de kinderen? Is het nu echt waar dat ik 2 jaar alimentatie terug moet betalen aan de bijstand? Dan werk ik dus 2 jaar voor niks....ik kom net 50 euro netto boven bijstandsniveau uit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Kinderalimentatie wordt afgetrokken van de bijstand, dus ja, ws. zul je moeten terugbetalen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar hoezo: dan werk ik dus 2 jaar bijna voor niets? Je hebt toch 2 jaar bijstand ontvang en niet gewerkt? Die bijstand was bedoeld voor jou en je kinderen. Had je ex in die periode netjes de KA betaald, dan was het direct verrekend met de bijstand. In de afgelopen 2 jaar had je dus niet meer dan de bijstand gehad. En dat is ook alles waar je recht op had. Alleen bijstand en niet op bijstand en kinderalimentatie....

Als je ex de achterstallige KA betaalt, zul jij dat moeten doorsluizen naar de bijstand. Dus voor jou verandert er niets. Je hebt immers 2 jaar bijstand gehad.

Fijn dat je nu een baan hebt waarmee je uit de bijstand raakt. Van dat bedrag hoef je dus niets terug te betalen aan de sociale dienst.

Tenzij ex jou die achterstallige KA betaalt, jij dit niet meldt bij de Soclale Dienst en ze er achter komen.... dan heb je wel een probleem, zul je alsnog moeten terugbetalen en krijg je ws. nog een boete ook.