Op welke uitkering/regeling kan ik aanspraak maken?

Ik ben een 45jarige bouwvakker maar ik heb last gekregen van mijn rug. Hierdoor heb ik al 1 jaar niet meer gewerkt. Mijn keuringsarts vind dat ik niet meer in de bouw in de bouw kan werken. Toch ben ik maar 50% afgekeurd. De keuringsarts vind me geschikt voor licht administratief werk

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zit je in de ziektewet? Zo ja, dan moet je samen met je werkgever bekijken of er mogelijkheden zijn binnen het bedrijf om daar werk te verrichten, het maakt niet uit of dat administratie is, of lichte klusjes in de werkplaats. Als die mogelijkheid er niet is, blijf je nog een jaar in de ziektewet en wordt je dan afgekeurd (de keuringsarts van het UWV bepaald voor welk percentage). Wat je ook kunt doen is nu op zoek gaan naar ander werk dat wel mogelijk is, als administratief je niet ligt, mag het ook iets anders zijn (denk bijvoorbeeld aan een functie binnen een bouwmarkt).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Onder welke verzekering/voorziening valt de ziektewetuitkering?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En op welke uitkering of regeling zou ik recht hebben als ik in de Verenigde staten woon?
Erna55
6 jaar geleden
Waar woon je nu ?
nederland, België of VS ?

Antwoorden (1)

Met de invoering van de participatiewet wordt van eenieder verwacht dat je naar vermogen gaat werken. Voor je inkomen betekent dat nu dat je hooguit recht heb op een PW-uitkering ("bijstand") mits je geen inwonende (werkende of uitkeringsgerechtigde) huisgenoten/partner hebt. Als je samen onder het sociaal minimum komt heb je mogelijk recht op een aanvullende uitkering. Als je niet onder het sociaal minimum komt zou je kunnen onderzoeken of je ondersteuning van de gemeente kunt krijgen om werk te vinden (vaak is er een voorziening voor niet-uitkerings-gerechtigden) zeker als je eventueel een indicatie baanafspraak kunt aanvragen, waardoor het voor werkgevers aantrekkelijker wordt om je in dienst te nemen.