Voor de hypotheek van 2021 betaal je geen overdrachtsbelasting, hoeveel eigen geld heb je dan nodig?

Vanaf 2021 als je tussen de 18 en 35 jaar oud bent betaal je voor het kopen van je 1e huis geen overdrachtsbelasting.
Stel je wilt een huis kopen van 300.000, hoeveel eigen geld heb je dan nodig?

3 jaar geleden
in: Sparen
1.6K
tinus1969
3 jaar geleden
Kosten hypotheek (meestal circa 1% koopsom)
Kosten makelaar (niet verplicht; maar kan 1-1,5% koopsom zijn)
Kosten notaris (vraag eens wat rond, reken op ruim 1000 euro ).
Kosten taxatie (verplicht voor hypotheek: reken op zo'n 400 euro).
En nog wat van die dingetjes. Vroeger was de vuistregel dat kosten koper 10% waren; waarvan 6% belasting. Dat is nu dus zo'n 3-4%.

Antwoorden (1)

Dat hangt af van diverse factoren. Wil je bijvoorbeeld het huis nog verbouwen o.i.d.? Over het algemeen geldt 10% eigen geld. Grof genomen.