Waarom krijg ik minder dan 0.01 procent rente bij ING?

Nu de ING per maand de rente uitbetaald in plaats van per jaar krijg ik ineens veel minder rente.
Ik heb ongeveer 1600 op mijn spaarekening en krijg daarvoor 1 cent per maand. Het zou 1,6 cent moeten zijn maar de cijfers achter de komma gooien ze blijkbaar elke maand weg.
Dus voor 1000 euro krijg je 1 cent en voor 1999 euro krijg je dan ook 1 cent. Is dat wel zuivere koffie?

3 jaar geleden
in: Sparen
2.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Ja dat is toch wel wat 1 cent meer of minder.
grasmaaier
3 jaar geleden
Ik zie nergens iets staan over een rente van lager dan 0.01 procent.
ronron1212
3 jaar geleden
@grasmaaier
https://www.ing.nl/particulier/sparen/tarieven/wijziging-spaarrente/index.html
grasmaaier
3 jaar geleden
@ronron1212: ja maar dat is voor bedragen boven de 100 duizend. Zo ver ben ik nog lang niet. Voor mij met een Oranje spaarrekening geldt 0.01 procent.
Als de renteberekening 1x per jaar is zou ik 16 cent krijgen. Nu is het 12 cent.
LeonardN
3 jaar geleden
@grasmaaier. "Het zou 1,6 cent moeten zijn"
Neen. Het zou 1,333333 cent moeten zijn.
12x1,3333...=16 cent.
Maar door dat je elke maand die 0,33 OF niet ziet, of omdat er terecht naar beneden wordt afgerond, krijg je minder. Als zou je 1812 euro op de bank hebben>
0,01/12= 0.0083333
0.833 x 1812=1,51 cent > 2cent afgerond.
Jij maakt nu nog een denkfout.
ronron1212
3 jaar geleden
@grasmaaier dat is tot 100.000 even goed kijken.
ronron1212
3 jaar geleden
@grasmaaier er staat ook 0,01 procent
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron Het is me niet helemaal duidelijk wat je wil zeggen. Ik heb het idee dat grasmaaier je ook niet snapt. Wat bedoel je precies?
grasmaaier
3 jaar geleden
@ronron1212 : ik bedoelde de rente is lager dan 0.01 voor bedragen boven de ton. Ik heb het goed gelezen.
grasmaaier
3 jaar geleden
@LeonardN: je hebt gelijk. Ik dacht dat ik elke maand 0.01 procent zou moeten krijgen. Daar ging mijn berekening van uit.

Het beste antwoord

Het is zo.
Je krijgt 0.01 procent per jaar. MAAR omdat het per maand gaat heb je met de afronding een nadeel.
0,01% /12 = 0,0083333...%

1600x0,008333%=1,33 cent.
Afgerond is dat 1 cent per maand.
Ik denk niet dat het mogelijk is voor banken 0,33 cent te beschrijven.
Als dat wel mogelijk is, zie dit niet gebeuren je zou dan als je niets op je bankrekening doet, om de 4 maanden een extra cent erbij krijgen.
Dus
1600,03
+0,01
=1600,05

1600,03(99)
+0,01(33)
=1600,05(32)

Maar nogmaals ik denk niet dat er met tienden of honderden van een cent gerekend wordt, ook niet in de achtergrond.
===
"Nu de ING per maand de rente uitbetaald in plaats van per jaar krijg ik ineens veel minder rente."
Klopt je krijgt nu 12 cent, ipv 16 cent.
Normaliter werkt een maandelijkse rente voordelig, omdat je dan rente over de rente krijgt, maar niet met deze bedragen en bizar lage rentes dan is het een nadeel.
==
Ik zie nu dat ik 0 vergeten ben.
Het is 0,000833%
Toegevoegd op 10 september 2020 14:18: tekst
3 jaar geleden
grasmaaier
3 jaar geleden
Dank je wel. ja dit klopt wel denk ik. Ik had niet in de gaten dat die 0.01 % door 12 gedeeld moest worden. maar dat is wel logisch natuurlijk.
erotisi
3 jaar geleden
Ik ben toch benieuwd of het ook juridisch houdbaar is hoe ING het doet. Op de website staat immers dat het rentepercentage op jaarbasis is. Dus hij heeft recht op 16 cent per jaar. Hoe dat contractueel er uit ziet weet ik niet. En als dus ook contractueel is bepaald dat maandelijks wordt betaald vraag ik mij inderdaad af of dat dan obv samengesteld rente is of niet (dat lijkt mij niet zo te zijn gezien de bepaling van jaarlijkse rente)