Wat kan ik met oude spaarbank pasjes?

Ik heb nog 2 pasjes van de Verenigde Spaarbank. Zo'n 15 jaar geleden stond hier ongeveer €50 saldo op. Maar ik heb er nooit meer iets mee gedaan. Wat kan ik hier nu nog mee? Kan ik misschien het geld terugkrijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sparen
3.6K

Antwoorden (1)

Ja, dat moet zonder problemen nog kunnen.

Er wordt een verjaringstermijn van 20 jaar aangehouden door de Ned. Vereniging van Banken. Dit houdt in dat als je in die 20 jaar niets gestort of opgenomen hebt (geen mutaties), dat het saldo aan de bank vervalt volgens de wet.
Jij zit met 15 jaar dus goed.

De Verenigde Spaarbank bestaat niet meer, zou je moeten uitzoeken waar deze via overnames/fusies, gebleven is. In een bron, ergens heb ik gelezen dat de VS onder ABN/Amro valt tegenwoordig, kan het niet zo snel vinden nu.

"Tips oud spaarbankboekje
Wij adviseren bij een oud spaarbankboekje om de bank aan te schrijven met een beschrijving van het spaarbewijs en de vraag op welke wijze je dit geld kunt innen.

-----Stuur het spaarboekje niet mee met de post, anders loop je het risico om het spaarboekje terug te krijgen met een “vervallen” stempel.-----

In bijna ieder geval zal je in eerste instantie de mededeling krijgen dat het oud spaarboekje vervallen is. Neem hiermee niet direct genoegen: probeer het vervolgens bij de juridische afdeling van de bank. Ook kan je het hogerop zoeken, zoals het hoofdkantoor."(bron)

"Oude spaarbankboekjes – Bij welke bank inleveren?
Het kan zijn dat je oude spaarbankboekjes hebt van banken die niet meer bestaan. Je kunt via de helpdesk van De Nederlandsche Bank (DNB) achterhalen bij welke bestaande bank je het oude spaarbankboekje kunt verzilveren."(bron)

Toegevoegd na 8 minuten:
De Verenigde spaarbank is (na omzwervingen) tegenwoordig ABN AMRO. Dien daar een verzoek tot uitbetaling in. (Bron: Kassa)
-----
In april 1997 nam moedermaatschappij Fortis MeesPierson over van ABN AMRO. Als gevolg hiervan werden in 1998 de corporate activiteiten van VSB gecombineerd met die van MeesPierson.
De VSB had op het moment van de vorming van Fortis Bank Nederland in maart 2000 voornamelijk particulieren (ca. 2,7 miljoen) als klant en een zeer bescheiden portefeuille MKB-relaties
https://www.abnamro.com/nl/images/Documents/010_Over_ABN_AMRO/History/VSB_bank_nl.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/VSB_Groep vind je al heel makkelijk dat de VSB nu ABN AMRO is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Merci @Anton!
Soms is iets veel gemakkelijker dan je denkt.