Hoe bewaar ik het beste wat spaargeld voor als ik het later nodig heb?

Sparen op een bank is haast geen optie

8 jaar geleden
in: Sparen
1.8K
paulus811
8 jaar geleden
Wat is 'later'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom is sparen op de bank geen optie? Makkelijker word het niet. Contant geld sparen brengt je net zo goed in de verleiding tot uitgeven (misschien wel meer, want je hebt het bij de hand), en contant geld moet je ook nog eens zorgvuldig bewaren. Ik zou bij internetbankieren een automatische transactie aanmaken. Je kan het zo maken dat elke maand op een vaste datum een x bedrag naar je spaarrekening gaat. Dan word je slapend rijk zonder dat je het door hebt en hoef je alleen nog maar je spaarrekening te vergeten zodat je er niet aan komt. Kleine bedragen maken na verloop van tijd een enorm kapitaal. Kan het makkelijker? Misschien kan je uitleggen wat je bezwaar tegen de bank is?
criseyde
8 jaar geleden
Wat dacht je van de lage rente?
ItisILeClerc
8 jaar geleden
rente is compensatie voor koopkrachtverlies
inflatie is bijna nul, dus hoef je ook niet gecompenseerd te worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Criseyde
Goed punt. Maar ik kan niet uit de vraag opmaken of vraagsteller zijn vermogen wil vergroten, alleen dat hij het wil bewaren. Rente is dan niet relevant. Misschien bedoeld hij dat wel, maar wat als vraagsteller gewoon moeite heeft met geld bewaren. Een toelichting op de vraag is welkom.

Het beste antwoord

Je zou er goud voor kunnen kopen of bitcoins of aandelen of het in onroerend goed steken maar dat is allemaal riskant. Dus gewoon op een bank sparen is de enige veilige methode ook al is het rendement heel laag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gezien de huidige rente is een spaarrekening momenteel de laatste plaats waar je je spaargeld kwijt wilt.

Als je in je financiële plaatje iets af te lossen hebt, is dat de eerste plek waar je spaargeld kwijt wilt. De debetrente die je daarmee bespaart is momenteel een veel beter rendement dan sparen. Door je spaargeld nu in een aflossing te stoppen, houd je maandelijks/jaarlijks meer geld over dat je dus kan overhouden voor later.

Denk daarbij zeker ook aan je (aflossingsvrije) hypotheek: daar mag je meestal tot 10% per jaar (soms zelfs meer) boetevrij op aflossen, de rente is meestal (veel) hoger dan de spaarrente, en het rendement haal je vanaf de aflossing gedurende de resterende looptijd van de hypotheek. Overwaarde wordt er meer van of je huis komt er minder van onder water te staan, wat ook weer helpt bij een eventuele verkoop op een later tijdstip.

Beleggen is altijd ook een optie, maar hoewel het rendement daar op dit moment hoger lijkt dan op sparen, is het risico ook navenant groter. Aflossen is daarom m.i. het beste compromis tussen rendement en zekerheid.

Als het rendement je niet interesseert, kan je het geld ook in een deposito stoppen. Dat is een spaarrekening waar het geld voor langere tijd vast staat. Het rendement is iets beter dan een spaarrekening, maar nog steeds niet interessant, dus het enige voordeel boven sparen is dat je er echt niet bij kan gedurende de looptijd. Kies dan je looptijd dus wel zo dat het geld beschikbaar is op het tijdstip dat je het later nodig hebt.