Mijn vader heeft gespaard voor mij maar hij weet niet meer bij welke bank hoe kom ik erachter?

Het spaargeld zou begin 2013 vrijkomen maar ik hoor en zie niks en mijn vader is oud en weet niet meer bij welke bank hij gespaard heeft, hoe kom ik daarachter of wie kan hierachter komen voor mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
2.4K
Amadea
10 jaar geleden
Ergens tussen zijn papieren moet een bewijs ervan te vinden zijn. Een spaarbankboekje, vermoedelijk.

Antwoorden (4)

Als hij gespaard heeft, heeft hij dus overgeboekt vanaf zijn eigen rekening naar de betreffende spaarrekening. Dus als je toegang hebt tot zijn rekening of hijzelf. Dan kun je bij bij- en afschriften kijken naar welke rekening en dus welke bank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een noodgeval zou de belastingdienst het moeten kunnen vertellen. Die weten welke rekening op wiens naam staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Die zullen je dat niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij vertelden ze dat wel, over de rekeningen die op mijn naam stonden. Geen saldi maar wel waar ik een rekening had volgens hun gegevens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms is zo'n Big Brother best handig ;-)
Controleer zijn papieren en maak een overzichtje van alle rekeningen die er zijn. Banken sturen tegenwoordig toch regelmatig nog zaken per post, al is het maar reclame. Dit kan je helpen om uit te vinden welke banken hij gebruikt. Het betekent vaak dat hij er namelijk een rekening heeft. Als je zijn aangifte inkomstenbelasting hebt, kan je aan de hand hiervan eventueel controleren of je alle rekeningen hebt. Deze kan hij/jij eventueel aanvragen bij de belastingdienst als je deze niet meer hebt, neem even contact op met de Belastingtelefoon.
Waarschijnlijk kan hij als hij ziet welke rekeningen er zijn wel aangeven welke voor jou was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Joyna,

Lastige vraag en niet direct een echte beleggingsvraag, maar ik misschien dat ik je toch wat op weg kan helpen.

De belastingdienst benaderen is een goed idee in theorie maar niet in praktijk. De belastingdienst mag namelijk wettelijk absoluut geen gegevens vrijgeven. Ook het checken van rekeningafschriften van je vader is niet sluitend omdat veel banken geen afschriften meer verzenden en je via een eventuele banksite niet kunt zoeken op rekeningnummer of naam (je weet immers het rekeningnummer niet waarop je vader gespaard heeft en ook niet, wellicht, of hij dat op jouw naam heeft gedaan of op zijn eigen naam). Tot slot is het ook nog eens zeer goed mogelijk dat je vader de spaargelden contant gestort heeft zodat dat niet verschijnt op de rekeningafschriften van een van zijn overige rekening(en).

Kortom: een lastig probleem.

Het beste, en volgens mij enige, dat je kunt doen in deze situatie is de verschillende banken afgaan en hen telkens vragen of zij een rekeningnummer hebben:

* op jouw naam en adres;
* op naam en adres van je vader.

Dit kan als het goed is gewoon telefonisch.

Ik zou beginnen bij de grote en voor de hand liggende banken, zoals ING, Rabobank, SNS, ABN AMRO, ASN Bank, Robeco. De kans is namelijk het grootst dat je vader, zoals verreweg de meeste mensen dat doen, bij een van die banken heeft gespaard.

Als dat niets oplevert kun je eventueel nog alle andere Nederlandse banken afbellen. Een uitgebreide lijst met Nederlandse banken vind je op http://www.fx.nl/banken/

Ik hoop dat je succes hebt en de verloren rekening terug weet te vinden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS om het helemaal sluitend te maken zou je als derde optie ook nog kunnen vragen naar een eventuele rekening op jouw naam maar op het adres van je vader. Succes!