Komt het vaak voor dat de spaarrente lager ligt dan de inflatie en zou DNB dat niet moeten voorkomen?

http://www.homefinance.nl/economie/inflatie/inflatie-nederland-cpi.asp

http://www.homefinance.nl/algemeen/informatie/historische-rente-ontwikkeling.asp

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zou DNB dan moeten of kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee ihave, ik stel de vraag ;) Ik vind het gewoon vervelend dat ik net voor de zoveelste keer een mailtje krijg over een verlaagd rentepercentage op mijn internetspaarrekening. Ik heb geen schulden, geen hypotheek, geen leningen maar zo heeft sparen ook geen zin meer. Net werd bij het Klokhuis aan mijn zoon uitgelegd dat je bij de bank tussen de 2 en 4% renten krijgt als je spaart maar dat is dus ook niet meer zo. Ook werd er verteld dat je door je geld op de bank te zetten volgend jaar nog steeds een spijkerbroek kan kopen voor die 50 euro als waar je nu voor een spijkerbroek koopt ipv alleen nog maar een kop koffie (inflatie) maar de huidige situatie klopt dus niet meer met de situatie toen ze die aflevering opnamen.

Het beste antwoord

Nee dat komt eigenlijk maar zelden voor en wat nu gebeurd is eigenlijk een gevolg van de relatief zwakke kapitaalspositie van de banken in Nederland.
Tenminste, dat beweert men.
Om meer geld in de kluis te houden knijpt men de rente die ze moeten betalen aan de spaarder af.

Er gebeuren nu 2 dingen met de rente.
Enerzijds wordt de vergoedingsrente op spaarrekeningen extreem laag gehouden terwijl de renten op rood staan en consumptieve kredieten gewoon hoog gehouden wordt.
'n Onevenwichtige balans terwijl dat in een gezonde bank/klant relatie helemaal niet zou moeten.

Hypotheken volgen een andere koers omdat deze onder de kapitaalmarktrente vallen (lange rente) waar lagere vaste renten gelden.

Overige leningen vallen meest onder de geldmarktrente (korte rente) die dagelijks fluctueren.
Hieraan zijn dan ook de vergoedingrenten op dagelijks opvraagbare spaarrekeningen enz. gekoppeld.

Als je de CPI (ConsumentenPrijsIndex), wat de inflatie voor de consument weergeeft, bekijkt vanaf 1962 (50 jr) dan zie je enerzijds perioden van zeer lage inflatie maar ook uitschieters naar rond de 10% en hoger.
Bijvoorbeeld in 1979 was de inflatie gierend hoog opgelopen als gevolg van de 2e energie crisis veroorzaakt door Iran (toen Perzie).

Maar omdat de banken toen niet in moeilijkheden verkeerden stegen ook de spaarrenten evenredig mee met de ontstane inflatie, zonder problemen. Dat moest ook wel want de Nederlander had in die dagen veel geld op de bank staan.

Tot 2007 volgde de vergoedingsrente op spaartegoeden wel de geldende inflatie en had men altijd wel een winst t.o.v. de geldontwaarding op de spaarrekening.

Sinds 2008 is dat drastisch veranderd. Door de afspraken binnen Europa, (Brussel) is afgedwongen dat banken zelf hun tekorten moeten oplossen en dat resulteerde in de beruchte Basel II en III convenanten waarin enerzijds strenge regels voor nieuwe leningen werden opgenomen en anderzijds de te volgen rente politiek in hoofdlijnen aan de banken zelf werd overgelaten.
Dit om de solvabiliteit van de banken te verhogen en te bestendigen.

Nederlandse banken interpreteren dat als: zo weinig mogelijk uitlenen en wat uitgeleend wordt tegen een zo hoog mogelijke rente en op spaartegoeden zo min mogelijk rente vergoeden.

Daarom loopt in Nederland de inflatie hoger op dan de vergoede rente op spaarrekeningen. Met je eens, zeer onredelijk...

Toegevoegd na 10 minuten:
De DNB heeft een toeziende taak en kan niet in de rente politiek van banken treden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg duidelijk, zelfs mijn zoon begreep het. Goed ook de vraag gelezen! Voor mij is dit antwoord 100 punten waard!

Andere antwoorden (1)

Dat kan gewoon dat de spaarrente onder de inflatie ligt. We zitten in een crisis.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar dat is geen antwoord op hoe vaak en of de DNB daar niet wat aan zou moeten doen. Wat is het voordeel? Willen ze dat we meer geld gaan uitgeven is dat het?
ronron1212
11 jaar geleden
Schijnbaar snap jij niets van het bepalen van rentes pelle maar zo is het nu eenmaal
ronron1212
11 jaar geleden
Het heeft niets met uitgeven te maken Pelle maar met minder rendement krijgen op je gelden die op de bank staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou op zich wel logisch zijn want met geld op een spaarrekening is de economie niet gebaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron, ik stelde ook de vraag dus jij moet het mij uitleggen. Verder was de vraag niet: "kan het zo zijn dat de spaarrente lager is dan de inflatie?" want ik gaf al linken die jouw antwoord bewijzen.
ronron1212
11 jaar geleden
Die linken had ik nog niet gezien pelle sorry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, jij leest niet alles, je ziet niet alles, je geeft geen antwoord op de vraag maar je wordt wel boos? Ik kan dit mijn kind niet uit leggen, zie ook de reacties en dan heb ik niets aan jouw antwoord.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle mijn antwoord is zeer duidelijk en als je het niet begrijpt jammer dan maar het is juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen antwoord op de vraag ronron. Waarom denk jij van wel? Ik vraag toch helemaal niet: "Kan het zo zijn dat de spaarrente lager is dan de inflatie?" want dat is de enige vraag waar jij een antwoord op geeft. Als jij het daar niet mee eens bent moet je daar op in gaan want dat zeg ik al twee keer.