Op welke manieren kan je een aanvullende beurs krijgen?

Ik weet dat ze naa het inkomen van je ouders kijken. Maar naar wat nog meer? Want bijv. naar de schulden ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
1.2K

Het beste antwoord

Antwoord op de hoofdvraag: door het aan te vragen bij de IB-groep. Vervolgens vullen je ouders een toestemmingsformulier zodat DUO informatie op mag vragen bij de Belastingdienst.

Antwoord op de deelvraag:
Van ouders wordt verwacht dat zij uit hun inkomen een bepaalde ouderbijdrage kunnen doen. Zie artikel 3.9 tot en met 3.13 van de wet studiefinanciering 2000.

De ouderbijdrage wordt bepaald door het nemen van het toetsingsinkomen (bij de Belastingdienst) van een bepaald peiljaar van iedere ouder afzonderlijk, verminderd met een vrije voet. Vervolgens wordt van het verschil 26% genomen. Dit is de veronderstelde ouderbijdrage. Als deze lager is dan de maximale aanvullende beurs, vult DUO het verschil bij.

De enige factor 'schulden' die in aanmerking genomen worden, staan in artikel 3.9 lid 5a, wat aangeeft dat alleen het bedrag van het terugbetalen van een studieschuld (van de ouders) van het besteedbare ouderinkomen afgetrokken moet worden. Andere schulden worden dus niet meegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als mijn broers en zus een schulden heeft bij DUO?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ouderbijdrage wordt verdeeld over het aantal kinderen dat studiefinanciering krijgt. Er is ook een correctie voor schoolgaande kinderen (middelbaar onderwijs) waarbij ouders ook bij moeten dragen. Dus als je broers en zus nog studeren, verandert de berekening voor de aanvullende beurs. Dat jouw broers en zus een studieschuld hebben veranderd niets aan de ouderberekening. Het is alleen maar van belang of ze studeren of niet.

Andere antwoorden (1)

Ze kijken alleen naar het inkomen van je ouders:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/wat_is_studiefinanciering/inkomen_van_je_ouders.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, het ligt ook aan andere factoren