Stel ik heb 10 miljoen euro, kan ik dat gewoon op mijn spaarrekening zetten of moet ik hier belasting over betalen? Accepteren banken dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
3.2K

Antwoorden (6)

Banken zien je geld graag tegemoet. Je betaalt inderdaad belasting, namelijk vermogensbelasting.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vermogensbelasting... oude term, het is nu box 3 rendement op vermogen
Je mag het wel op je spaarrekening zetten.
De banken zullen je adviseren er iets anders mee te doen, iets wat meer rendement oplevert dan een spaarrekening.
Je hoeft dat advies niet te volgen.

Je moet er wel belasting over betalen.
Vroeger heette dat vermogensbelasting.

Daarbij wordt het vermogen op 1 januari en het vermogen op 31 december genomen, opgeteld, en gedeeld door twee.
De banken geven deze informatie door aan de belastingdienst.

De wet gaat uit van een rendement van 4% van je vermogen. Deze winst wordt dan belast dit tegen 30%. Uiteindelijk wordt dus 1,2% (30% van 4%) geheven over het gemiddeld vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vermogen per 31 december telt niet meer mee sinds 1 januari 2011. Uitsluitend het vermogen per 1 januari is bepalend.
ja je kan het op je spaarrekening zetten (al kan je het om tegen de belasting die je idd moet betalen en de inflatie een beetje te lijf te gaan misschien beter (deels)vast zetten tegen een hogere rente.of een lijfrentepolis nemen, die inleg is aftrekbaar)

en zoals ik al zei, ja, je moet over alles wat je boven de 20.000 (dacht ik) hebt een percentage belasting betalen.

leuker kunnen ze het niet maken:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt ongeveer 5 pct rente en betaalt 1,2 pct belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar krijg je 5 % rente op een spaarrekening? DIE bank wil ik ook!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit mij aan voor de hier nog onbekende percentage van 5 %, de 5%-rente-regeling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sns spaardeposito. 15 jaar vast.
In principe mag dit. Je betaalt er wel vermogensbelasting over. Maar goed, als je 10 miljoen euro hebt, kun je dat ook wel opbrengen toch?;) Wel moet je er rekening mee houden dat wanneer jij met 10 miljoen euro naar de bank gaat, de bank wel verplicht is hier melding van te maken bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties. Zie onderstaande link over de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties.
En het moge duidelijk zijn dat 10 miljoen best een ongebruikelijk bedrag is;-) Je moet dan wel kunnen aantonen dat je op een eerlijke en legale manier aan dat geld gekomen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier moet inderdaad belasting over betaald worden. Er is een heffingsvrij vermogen van €20.785 (in 2011). Personen van 65 jaar en ouder, en personen die als ouder het gezag uitoefenen over een minderjarig kind kunnen recht hebben op een verhoging van dit bedrag.
Over alles dat boven het heffingsvrij vermogen uit komt moet (omgerekend, zoals hierboven) 1,2% belasting betaald worden. Vanaf 2011 is er nog maar 1 peildatum, de belasting moet betaald worden op basis van de waarde van het vermogen op 01-01.