Waarom is de boete bij het oversluiten van mijn hypotheek zo hoog?

Wij hebben voor de aankoop van onze eerste woning in 2014 bij NIBC Direct een annuïteitenhypotheek afgesloten via een tussenpersoon. De rente van 4,09% (toen historisch laag - "kan niet lager" werd gezegd) hebben we toen vastgezet voor 20 jaar. De woning hebben we toen aangekocht voor 224.500 Euro.

We horen vrienden/kennissen om ons heen die hun hypotheek oversluiten en daarmee (veel) minder per maand betalen aan hun hypotheek. Wij hebben ons bij diezelfde tussenpersoon gemeld met de vraag: kunnen wij onze hypotheek oversluiten oid met als doel minder betalen per maand? De boete die NIBC Direct uitdeelt is dan iets meer dan 40.000 Euro. Die kunnen we dan meefinancieren, maar onderaan de streep gaan we dan niet minder betalen...

Hoe kan het dat de mensen om ons heen (veel) minder per maand gaan betalen, terwijl zij ook hun rente voor 20 jaar hadden vastgezet met vergelijkbare huisprijzen, maar andere hypotheekverstrekkers? Ik heb er te weinig verstand van om zaken goed te vergelijken. Kan het lonen om dit toch door een ander te laten behandelen? Heeft iemand tips/ideeën?

Hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Lenen
2.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Ga eens bij de hypotheker praten.
Inekez1
2 jaar geleden
Misschien hadden die vrienden de hypotheek al eerder dan jij en inmiddels een groter deel afgelost? De nieuwe hypotheek kan dan worden berekend over het nog-niet-afgeloste deel, plus de boeterente. De hoogte van de boeterente kan ook per bank en per hypotheek verschillen, daar doe je weinig aan. De hoogte van de rente wordt bepaald door je huidige hypotheek. Overstappen naar een andere bank kan interessant zijn, maar daarmee wordt je boeterente niet lager. Bekijk vrijblijvend je mogelijkheden via de site van de Consumentenbond https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/hypotheekadvies-besparen-op-hypotheek
Utrecht
2 jaar geleden
Oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker (bank) kost naast de boete ook nog eens nieuwe afsluitkosten én de notaris (akte).
Je kan ook bij dezelfde verstrekker proberen de rentevaste periode open te breken; daar betaal je ook boete over maar mogelijk veel minder.

Antwoorden (1)

De boete wordt in rekening gebracht omdat de oude hypotheekverstrekker inkomsten mis gaat lopen.
Als je de boete laat meefinancieren in de nieuwe hypotheek is de rente over dat deel van de hypotheek niet aftrekbaar.

Waar hangt de hoogte van de boeterente van af?

"De rente die je nu betaalt.

De rentestand op het moment van oversluiten.

De hoogte van je hypotheekbedrag. Een hoog bedrag betekent een hogere boeterente.

Boetevrije aflossing. Bij de meeste geldverstrekkers mag je jaarlijks een bedrag boetevrij aflossen. Vaak is dit 10% - 20% van het hypotheek. De bank berekent de boeterente over het deel dat je niet boetevrij mag aflossen.

De resterende rentevaste periode. Hoe langer je rentevaste periode nog loopt, hoe hoger de boeterente zal zijn. De geldverstrekker loopt dan namelijk een lange periode rente-inkomsten mis. Het gunstigste moment om over te stappen is daarom aan het einde van de rentevaste periode."
.
En uiteraard is het goed om eens bij verschillende adviseurs te informeren.

Je krijgt wel eens van die lijstjes te zien waarin rekening wordt gehouden met de mogelijkheid van hypotheekrenteaftrek. Het is beter om te vergelijken "zonder". Stel dat die aftrekbaarheid minder wordt of verdwijnt, dan nemen je nettolasten toe terwijl de verplichting om te betalen blijft.
Toegevoegd op 07 mei 2021 13:55: tekst