Wat betekent een lening uitstaan?

Betekent dat dat ik geld uitleen of zelf leen?

Het gaat om de volgende zin: Moeder B.V. heeft en 8% geldlening van 300.000 euro uitstaan bij Keulen B.V. De marktconforme rente bedraagt 3%.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
5.1K

Antwoorden (1)

Uitstaan betekent: op rente staan (Van Dale).
Dit kan zowel betekenen dat iemand geld uitleent of zelf leent.

Als een bank een 8% geldlening van 300.000 euro heeft uitstaan bij bedrijf, zal dit doorgaans betekenen dat de bank geld uitgeleend heeft.
Als een bedrijf een 8% geldlening van 300.000 euro heeft uitstaan bij een bank, zal dit doorgaans betekenen dat het bedrijf geld geleend heeft.

Voorbeelden (zie bronnen):
"Europese banken hebben leningen uitstaan in opkomende landen ter waarde van meer dan 3 biljoen dollar."

"Wellicht hebt u, net als veel andere klanten, een lening of krediet uitstaan bij de bank."