Krijg je uitwonende basisbeurs als je dakloos bent cq een postadres hebt?

Een vriendin van mij woont momenteel bij een vriend en wilt zich uitschrijven bij de gemeente omdat ze niet langer met haar ouders door een deur kan. Nu wilt haar vriend alleen niet hebben dat ze zich inschrijft op zijn adres.

Is het dus mogelijk om studiefinanciering te ontvangen als je officeel dakloos bent / alleen een postadres hebt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
18.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt jezelf niet uitschrijven bij de gemeente.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hieronder de gevolgen voor een persoon die officieel als dakloos aangemerkt wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dakloze
http://www.bureauwsnp.nl/binaries/content/assets/wsnp/overig/een-bankrekening-voor-iedereen.pdf
Dus neen: geen studiefinanciering mogelijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.duo.nl/particulier/images/8118.pdf
Dit formulier is voor personen die geen vaste woon- of verblijfadres hebben, bv binnenschippers of zeevarenden e.d.
Geen vaste woon- of verblijfadres hebben is niet de definitie van 'officieel dakloos' zijn, men kan zich alleen niet in de betreffende gemeente inschrijven. Zolang uw vriendin zich niet in een gemeente in laat schrijven, wordt zij ook niet door de huidige gemeente uitgeschreven.

Antwoorden (2)

Studiefinanciering is voor studenten. Een student is iemand een studie volgt aan een universiteit, het hbo (Nederland) of een hogeschool (België).
Leerlingen aan het middelbaar beroepsonderwijs kunnen in aanmerking komen voor studiefinanciering als ze achttien jaar of ouder zijn en een voltijdopleiding in het mbo volgen. Om de studiefinanciering te ontvangen dient men ingeschreven te staan op het adres waar men feitelijk woont. Iemand die dakloos is, geen woonadres heeft, is dus niet uitwonend en komt niet in aanmerking voor studiefinanciering.

Toegevoegd na 53 seconden:
Een postadres is geen woonadres
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Met het formulier "Aanvraag uitzondering inschrijving gemeente" kun je wel studiefinanciering en zelfs uitwonende basisbeurs aanvragen als je dakloos bent of om een andere reden geen vast woonadres hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vriendin is niet dakloos, woont bij vriend en is niet uitgeschreven. Men moet vragensteller niet op verkeerde been zetten. Dat u het antwoord niet goed vindt, houdt niet in dat het antwoord niet goed is.
Als je een studie volgt, kun je studiefinanciering aanvragen. Een uitwonende beurs krijg je alleen als je aantoonbaar niet bij je ouders woont. In uitzonderingsgevallen waarbij je niet thuis woont maar niet kunt inschrijven op je werkelijke woonadres, of wanneer je daadwerkelijk dakloos bent, kun je toch een uitwonende beurs aanvragen.

"Kun je je bij de gemeente niet inschrijven op het adres waar je woont? Dan kun je tóch een hogere basisbeurs aanvragen: de uitwonendenbeurs. Dit doe je met het formulier Aanvraag uitzondering inschrijving gemeente." (zie link)

Voorwaarde is wel dat je een postadres hebt bij de gemeente.

De uitwonende beurs is alleen voor mbo-leerlingen en voor hbo/wo studenten die nog onder het oude stelsel vallen. Volgens het nieuwe systeem is er voor hbo/wo alleen nog een leenstelsel en die is voor inwonend/uitwonend/of nergens-wonend gelijk.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om een vraag via, de vraag is niet gesteld door de persoon zelf. De persoon waar het om gaat valt niet onder het oude stelsel.