extra geld lenen, Is dit toegelaten of is het fraude ?

hallo,

stel je voor, je bouwt een huis van t.w.v. 200.000 euro...
je gaat naar de bank en zegt om 300.000 euro te lenen,
je betaald van die 300.000 euro, je huis van 200.000 euro af,
en met die 100.000 euro extra koop je een mooie wagen t.w.v 70.000 euro.

Mag dit ? Zonder dat de bank het weet, dat je met dat extra geld een auto koopt i.p.v te investeren waarvoor het eigenlijk bedoeld was ?

Ben gewoon nieuwsgierig....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
De bank leent je niet zo maar geld voor een huis daar is wel iets voor nodig namelijk taxatie enz. Je krijgt nooit meer geld dan de waarde van het huis.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
hahaha, probeer maar eens 300k te lenen voor een huis van 200k, ik wens je veel succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"probeer maar eens 300k te lenen voor een huis van 200k," In de 90'er jaren en zelfs voor de bankencrisis was dat geen probleem...
Erna55
7 jaar geleden
Als je een hypotheek afsluit bij een bank, dan geef je automatisch de woning op als onderpand. Als je de hypotheek niet terugbetaalt mag de bank je woning verkopen.
Banken geven (nu) niet meer lening dan het onderpand waard is.

Antwoorden (4)

Nee, dat mag niet.
De bank heeft je het geld geleend voor een huis en daar moet je het dus ook aan besteden. Dat staat in de voorwaarden van de bank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn, simpel gezegd, twee typen leningen: een gewone lening en een hypotheek. Een hypotheek is vrijwel altijd voor een huis (een boot, enzovoort), een lening kan voor allerlei zaken worden gebruikt.

Voor beide leningen is een onderpand nodig, dat de bank enige zekerheid biedt. Bij de hypotheek is dat onderpand het (te bouwen) huis, bij een lening (meestal) de te verwachten inkomsten (salaris, omzet, enzovoort).

Wat je doet met het geld van een lening, is aan jouzelf, mits je maar op tijd de afgesproken termijnen terugbetaalt aan de bank. Het geld van een hypotheek is bedoeld voor (het bouwen van) het huis, zoals afgesproken met de bank.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Wat de bank betreft prima, alleen hou je geen rekening met de hypotheekrenteaftrek. Die rente mag je aftrekken van de belasting. En de belastingdienst vindt het helemaal niet leuk als dat geld ook gebruikt is voor het kopen van een auto.
Of het fraude is of niet, hangt af van de precieze omstandigheden waaronder je leent. Meestal zal de bank domweg weigeren om je die 3 ton te lenen, als het huis maar 2 ton waard is.
Het wordt fraude, als je bijvoorbeeld ene taxatierapport vervalst, waarin staat dat een huis van 2 ton in werkelijkheid 3 ton waard is, en je bank je op die basis 3 ton uitleent.
7 jaar geleden
Er is een relatie tussen de waarde van het onderpand (het huis) en de maximale hypotheek. Als je niet meer in staat bent om de verplichtingen uit de hypotheek na te komen, mag de bank het huis verkopen.

Het gebeurt wel vaker dat er meer met de hypotheek gefinancierd wordt dan alleen het huis zelf (een verbouwing, opknappen, uitbreiden.)

Toegevoegd na 8 minuten:
Je vergeet echter een probleem: de rente. (Naast de aflossing die liniair of op basis van annuiteiten moet gebeuren).

Sinds 1 januari 2001 is rente op leningen alleen nog maar fiscaal aftrekbaar als de eigen woning het bestedingsdoel van de lening is. De woning moet dan wel als hoofdverblijf gebruikt worden. Zou je een auto of vakantie enz. "financieren" met de hypotheek dan betaal je jarenlang rente die voor de inkomstenbelasting bovendien niet aftrekbaar is.

Een beetje zonde van het geld - dus dom - want die auto gaat natuurlijk geen 30 jaar mee en die vakantie is na een paar weken ook voorbij. Maar toch: blijven aflossen en rente betalen over dit "consumptief gebruikte" geld.