Hoe kan ik mijn lening opsplitsen met mijn ex partner?

Samen met mijn ex heb ik een aantal jaar terug een persoonlijke lening afgesloten. Ik ben eerste contractant en hij tweede. Nu betaal ik elke maand het termijnbedrag en maakt hij mij soms een bedrag over. Nu wil ik graag dat we de lening opsplitsen en wij dus beiden verantwoordelijk worden voor ons eigen deel.
Mijn ex partner heeft diverse schulden (gehad) en heeft daarmee een negatieve BKR-registratie. Ik voorzie daar dus wat problemen in.
Het rentetarief wat aan deze lening hangt is zodanig hoog dat er per maand zeer weinig afgelost wordt. Hierdoor zou ik op deze manier nog 50 jaar hieraan vast zitten.
Mijn ex en ik hadden geen officieel samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
2.6K
paulus811
7 jaar geleden
Wil je ex partner dat ook? Want zelfs als de bank meewerkt, zal hij wel moeten tekenen. Wellicht kun je voor jouw lening een nieuwe lening afsluiten en de eerste aflossen. De nieuwe lening heeft ongetwijfeld een veel lagere rente. De ruimte om die tweede lening te krijgen moet er wel zijn natuurlijk.

Antwoorden (1)

Je kunt bij de bank/kredietverstrekker bespreken dat jullie apart een nieuwe lening aangaan ter hoogte van het deel van de huidige lening (ieder de helft dus). Het probleem kan echter zijn dat de bank/kredietverstrekker niet akkoord gaat met de lening aan je ex partner, omdat hij niet kredietwaardig genoeg is. Ook moet je ex akkoord gaan met een splitsing van de lening. Je kunt via juridische wegen de kosten op je ex verhalen mocht hij niet betalen, maar dit is vaak duur en een lang proces.