Wat zijn de voor- en nadelen van een maximale lening met het studievoorschot?

Ik wil graag weten wat de voor- en nadelen zijn van een maximale lening met het studievoorschot. Mijn zoon gaat over anderhalf jaar HBO doen en naar het er nu uitziet heeft hij niet veel geld per maand extra nodig als hij er een beetje bij kan werken.

Wij willen weten wat er gebeurt als je maximaal leent, dus 986 per maand, vier jaar lang. Het schijnt dan de goedkoopste lening te zijn die je ooit kunt krijgen met de beste voorwaarden. Als je het geld niet nodig hebt kun je dat in je eerste huis steken.

Dus: wat zijn fiscaal etc de voor- en nadelen hiervan? Zien wie iets over het hoofd?

Nee, wij en onze zoon zijn geen mensen waar dat geld niet goed gebruikt zou worden, hij gaat er echt geen dure auto voor kopen of van op reis. Dat geld zou dan gaan naar wellicht rijlessen, een eerste auto om naar zijn eerste baan te komen en de rest voor de aankoop van zijn eerste huis als hij geen huurhuis kan krijgen voor een beetje een normaal bedrag. Zijn werkmogelijkheden zijn goed maar het kan best aan de andere kant van het land zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
2.8K

Het beste antwoord

De rente op studieleningen is op dit moment laag: 0,12% (jaar 2014) De rente die studenten over hun lening betalen wordt nu vanaf het moment van afstuderen iedere 5 jaar opnieuw vastgesteld. In de laatste 17 jaar is het rentepercentage nooit hoger geweest dan 1,5% Het is niet te verwachten dat over een jaar of 5, als uw zoon afstudeert, het rentepercentage opeens 2,5% of meer is - zie bron 2. Uw zoon kan waarschijnlijk dus gedurende zijn studiejaren vrijwel renteloos lenen.

Er is na het afstuderen wel een schuld die afbetaald moet worden. Bij het nieuwe studievoorschot wordt de terugbetaaltermijn echter verlengd van 15 naar 35 jaar. Studenten hoeven alleen te betalen als ze het minimumloon of meer verdienen. Daarnaast mag het maandelijks af te lossen bedrag niet meer dan 4% van het maandelijkse inkomen zijn. Het gemiddelde percentage is overigens slechts 1% van het maandelijks inkomen.

Er zijn ook berichten dat een student met studieschuld veel minder kan lenen, als hij een huis wil kopen. Dat valt nogal mee. Allereerst: de studieschuld wordt niet geregistreerd bij het BKR. Als de schuld wel meetelt voor het te lenen hypotheekbedrag kan de maximale lening voor een modale koopwoning wel een paar tienduizend euro lager uitkomen. Maar met inbreng van eigen geld zal de koop van de modale koopwoning toch weer mogelijk zijn. De wegingsfactor van studieschulden voor studenten die onder het studievoorschot vallen, is lager: studieschuld x 0,45% = maandelijkse last / i.p.v. 0,75%

Ik hoef Pelle niets te leren op financieel gebied. Ik deel de conclusie dat de zoon niet benauwd te hoeft te zijn wat betreft lenen. En dat er zelfs financieel voordeel kan zijn voor de toekomst. Als de zoon het geleende bedrag voor een deel of zelfs geheel opzij zet, is het afbetalen ook geen enkel probleem. En er mag in het sociaal leenstelsel onbeperkt worden bijverdiend.

In bron 1 is een module te vinden, waarmee berekend kan worden hoeveel er geleend kan worden, hoeveel (aanvullende) beurs er is en hoeveel studieschuld er na een x aantal jaren is opgebouwd. De module is nog niet aan de nieuwe situatie per 1 september aangepast - zie bron 1.

Of er maximaal geleend moet worden, is de vraag. In 4 jaar tijd kan de studieschuld dan € 50.000 zijn. Een onsje minder zou ook kunnen. Er hoeft over het gespaarde geld geen Box 3 belasting te worden betaald. De studieschuld kan immers als lening in Box3 afgetrokken worden van het spaargeld.
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Aanvullende informatie:
De aanvullende beurs blijft behouden voor studenten van wie de ouders minder dan 46.000 euro paar jaar verdienen. De hoogte van het bedrag hangt af van het precieze inkomen van de ouders. Maximaal was de aanvullende beurs € 267 per maand. Dit wordt maximaal € 365 per maand (wanneer de ouders minder dan € 30.000 verdienen) Deze aanvullende beurs wordt m.i.v. seizoen 2015 / 2016 verhoogd met maximaal € 100 per maand om het hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk te houden. Aanvullende informatie:
Studenten die tussen 2015/2016 en 2018/2019 een bacheloropleiding volgen, krijgen een tegemoetkoming in de vorm van vouchers. Hiermee kunnen ze tot €2000 inzetten voor bijscholing in de vijf tot tien jaar na hun afstuderen. Zo is het goedkoper om nog een master te volgen, bijvoorbeeld. Zij krijgen dit omdat ze, volgens de overheid, nog niet volledig kunnen profiteren van de investeringen van de opbrengst van het leenstelsel. Ook kun je vijf zogenaamde 'jokerjaren' inzetten: mocht je een financieel slecht jaar hebben, dan kun je de aflossing van je schuld tijdelijk stopzetten.
fisbel
9 jaar geleden
@Pelle:
Als je googelt op: wetsvoorstel wijziging wet studiefinanciering 2000 - vind je een Pdf-bestand van 127 bladzijden met heel, heel veel informatie over het sociale leenstelsel. Ook over berekeningen van rente e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel fisbel voor je antwoord. Het zou iets heel raars zijn om te doen omdat wij geen lening hebben (ook geen hypotheek) maar dit kind is zeer verantwoordelijk, zal het geld niet aan onzin uit geven en gaat een studie doen met een hele grote kans op werk dus het zou bijna dom zijn om het niet te doen maar toch... ergens roept er een stemmetje dat we gek zijn om dat te doen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Altijd de beste antwoorden!