hoeveel geld kan ik lenen als ik op mijn 16e uit huis ga en 5 havo doe?

Ik woon nu een 3 maanden in Australie en ga terug verhuizen naar amsterdam. Ik ben 16 en zou dan naar havo 5 gaan.
Ik ga met 2 a 3 vriendinnen van 18 wonen in een appartement maar ik vraag me af welk bedrag ik maximaal kan lenen bij de DUO per maand.

Toegevoegd na 4 uur:
Mijn vriendin van 17 woont echter ook op zichzelf en kan ook lenen bij DUO alleen doet zij hbo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is vreemd want op de site van DUO staat dat dit vanaf 18 jaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@maria16, dat geldt rnkel voor MBO. Student op t hbo en wo (universiteit) hebben direct recht op studiefinanciering (bij minderjarigheid wel per oktober ipv september) en hebben dan ook de mogelijkheid om te lenen, ook als ze minderjarig zijn.

Antwoorden (1)

Je kan, als havo scholier, bij de DUO NIET lenen. Simpelweg omdat de havo een middelbareschoolopleiding is die buiten het bereik van de studiefinanciering ligt. Met andere woorden, de havo is geen opleiding waarvoor je studiefinanciering krijgt. Om te kunnen lenen bij de DUO moet je opleiding volgen die recht geeft om studiefinanciering te krijgen. Je krijgt enkel studiefinanciering voor een studie op het hbo of de universiteit (WO) en als je boven de 18 bent ook op t mbo. M.a.w. als je nog havo doet, krijg je geen studiefinanciering en kan je niet lenen bij de DUO.

Banken zullen je hoogstwaarschijnlijk ook geen lening geven, en daarmee vervallen de formele mogelijkheden eigenlijk. Een lening bij de ouders (of een ander naast familielid) aangaan lijkt me de beste optie als je het geld perse nu nodig hebt. Anders kan je beter nog even sparen, want lenen bij instanties als het DUO en banken gaat niet lukken.