Kan ik mijn schulden betalen met een orderbrief (promesse) ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
2.6K
ronron1212
9 jaar geleden
aan wie ben je geld schuldig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie heeft heeft de promesse uitgegeven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Massimi, Santos Bonacci staat bekend om zijn provocerende visie. Werd in januari dit jaar gearresteerd wegens o.a. niet betalen van boetes.

Antwoorden (2)

Een promesse is een dcument waarin de ondertekenaar belooft op een bepaalde dag een bepaald bedrag te zullen betalen aan een in dat document genoemde persoon of bedrijf.
Het geldt niet als betaling maar als een belofte tot betaling.

Toegevoegd na 7 minuten:
art. 174 Wetboek van Koophandel (WvK)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de snelle reactie! Aanleiding van mijn vraag is door een video https://www.youtube.com/watch?v=-A72TKKHxrs waarin gesteld wordt een boete (132k) te betalen met een promissory note.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Massimi, de vraag wordt nu dus iets minder algemeen: In de Verenigde Staten kan een promesse, als het aan bepaalde voorwaarden voldoet, een waardebewijs zijn waarmee gehandeld kan worden. Hoe en wanneer is geregeld in artikel 3 van de Uniform Commercial Code. Er zijn diverse vormen. Het kunnen bv zogenoemde hypotheekbrieven zijn. Deze worden veel gebruikt in combinatie met hypotheken bij de financiering van onroerend goed transacties. Een sprekend voorbeeld is de "Fannie Mae model standaardovereenkomst Multistate Fixed-Rate Note 3200", dieopenbaar beschikbaar is. Promessen of commercial papers (thesauriebewijzen) worden ook afgegeven om kapitaal te verstrekken aan bedrijven. Orderbrieven fungeren als een begin van financiëring aan schuldeisers.
Er zijn verschillende constructies in de VS en het VS-Handelswetboek bepaalt wat wel en wat geen geldige promesse is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Dank voor je reactie. Kan de orderbrief in Nederland aan bepaalde voorwaarden voldoen en fungeren als een begin van financiëring aan schuldeisers, of geldt dit alleen in de VS?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals u de vraag stelt is in uw geval de promesse een handelsdocument waarin een schuldenaar onvoorwaardelijk belooft te betalen aan een welbepaalde persoon. Het betreft hier dus geen recht aan toonder, immers enkel de persoon die op het briefje vermeld staat als begunstigde, kan betaling eisen. Wanneer men het orderbriefje wil overdragen - opdat iemand anders de begunstigde zou worden - moet men het dus endosseren.
Een hypotheekacte bv zou men kunnen zien als een promisse. Men tekent een schuldbekentenis met de bank als begunstigde en die financiert uw huis.
Nogmaals, u kunt er uw schulden niet mee betalen, u verplicht zich schriftelijk tot betalen.
tinus1969
9 jaar geleden
Precies, maar aangezien je bij het aangaan van de schuld al had beloofd om te betalen, is een nieuwe promesse/schuldbekentenis waarmee je dat opnieuw beloofd, betekenisloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus, wie heeft het hier over een nieuwe? Niemand toch?
Juridisch gezien kan dat indien de schuldeiser maar instemt daarmee. Praktisch gezien zal een schuldeiser daar niet mee instemmen en vang je dus bot...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thomas, een schuldeiser zal er juist altijd mee instemmen dat de schuldenaar zijn schuld en betalingsverplichting schriftelijk vastlegt.
De schuldeiser moet opletten dat de promesse voldoet aan art. 174 WvK.