Wat is momenteel de rente voor lening van een bedrijfspand aankopen?

Ik ben van plan mijn nu gehuurde bedrijfspand aankopen, wat is nu de rente van lening? Ik heb Rabobank geïnformeerd, maar die geeft nog geen definitief antwoord, hij zei ongeveer 5,??%. Welke bank kan nog lagere rente zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
1.3K

Het beste antwoord

Er bestaat niet één "de rente" voor aankoop bedrijfspand. Het is geen broodje kaas

Acceptatie en rentetarief hangt af van de aard van het risico, de (executie)waarde , de courantheid (m.a.w. is het redelijk gewild of is het pand nr 550 in een regio met extreem veel leegstand) en hoeveel financiering er nodig is.

Loopt de bank niet of nauwelijks risico, bijvoorbeeld door inbreng eigen geld is de gewenste financiering lager dan de executiewaarde bij een redelijk courant pand, dan kan een bank een lager tarief aanbieden. Loopt een bank - volgens de eigen criteria- veel risico, dan kan een bank besluiten een hoger tarief aan te bieden, of uiteraard om de aanvraag af te wijzen

Iedere bank is vrij in de beoordeling daarvan. Daarbij speelt ook mee of er andere zakelijke belangen bij die bank zijn of komen (o.a. betaalrekeningen, evt verzekeringen etc). Koppelverkoop mag uiteraard niet ,maar een bank mag het wel mee laten wegen in de acceptatie en in de prijs

Ook is van belang wie de te financieren partij is: jij privé, jouw holding of (meest onwaarschijnlijkeen risicotechnisch ook meest onwenselijk) de werkmij

Kortom: wil je echt weten wat een reëele prijs is, dan zul je meerdere (hypotheek)banken moeten benaderen , of dat voor jou laten doen via een in bedrijfsfinancieringen gespecialiseerde adviseur