schuld verjaard na 5 jaar hoe kom ik van de negatieve bkr code af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
13.2K
ronron1212
10 jaar geleden
hoezo verjaard?

Antwoorden (2)

Een BKR registratie wordt automatisch na 5 jaar verwijderd, zie bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Nee, 5 jaar na de einddatum van de overeenkomst. Als je alles volledig betaald hebt en de overeenkomst is afgelopen dan verdwijnt de achterstandscoderng 5 jaar na dat moment. "Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee de overeenkomst heeft beëindigd, wordt een einddatum bij de overeenkomst geplaatst. De 'A' van Achterstand blijft met de einddatum zichtbaar bij de betreffende overeenkomst. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen alle gegevens over de beëindigde overeenkomst automatisch uit ons bestand. Dus ook de 'A'." Dus als je niet betaalt, blijf je de achterstandscodering houden.
Ik weet niet waarop je baseert dat een schuld na 5 jaar verjaart.

De algemene verjaringstermijn is 20 jaar, die voor een consumentenkoop is 2 jaar en een aantal andere zijn 5 jaar vanaf het moment van opeisbaarheid, waaronder die van een vordering tot nakoming van een overeenkomst (bijv. een geldlening). Als de verjaring wordt gestuit (bijv. doordat de schuldeiser een aanmaning stuurt) begint de termijn weer te lopen.

Verjaring van een vordering houdt in dat de vordering na verloop van een bepaalde termijn niet meer in rechte kan worden afgedwongen. Er blijft wel een natuurlijke verbintenis over, wat inhoudt dat de schuldenaar die na verjaring alsnog aan zijn verplichting voldoet dit niet onverschuldigd doet.

OK, de BKR-melding.
Als je een achterstand hebt ingelopen, dan meldt de kredietverstrekker dit bij het BKR. Die zet een "H" (van 'Herstel') bij de overeenkomst.
"De 'H' wordt alleen vermeld als de overeenkomst doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee de overeenkomst heeft beëindigd, wordt een einddatum bij de overeenkomst geplaatst. De 'A' van Achterstand blijft met de einddatum zichtbaar bij de betreffende overeenkomst. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen alle gegevens over de beëindigde overeenkomst automatisch uit ons bestand. Dus ook de 'A'."

Je zou dus kunnen zeggen:
De "A" van "Achterstand" blijft zichtbaar in het BKR-systeem tot 5 jaar nadat je de volledige schuld hebt betaald.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had begrepen dat ze van comfort card mij niks meer mochten invorderen
omdat ze nu al sinds 2005 niks meer van zich hebben laten horen
heb geen aanmaningen of wat dan ook van ze ontvangen
in 2005 werd ik uit mijn woning gezet en was toen dakloos
ik heb ze toendertijd gebeld en verteld dat ik eruit word gezet en ik niet meer kan aflossen omdat ik geen inkomen meer had en zelf mijn rekeningnummer is geblokkerd
sinds een paar jaar heb ik gelukkig weer een woning en werk
toen ik me hier ingeschreven heb kreeg ik al naar een paar maanden briefen van alle andere schuldeisers binnen behalve van C C
tot nu toe heb ik ook alles behalve CC afbetaald