Wat is het verschil tussen samengestelde intrest en prenumerando annuiteit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
3.2K

Antwoorden (2)

Het zijn twee compleet andere begrippen

Een annuïteit is een periodieke betaling gedurende een bepaalde tijdsspanne en prenumerando wil zeggen dat die bij elke periode vooraf betaald wordt.

Samengestelde interest is een methode van interestberekening waarbij er interest over interest gegeven wordt (en dus niet alleen over de hoofdsom).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige overeenkomst is, dat ze allebei in de financiële rekenkunde aan bod komen.

Een annuïteit is een periodiek gelijkblijvend bedrag aan rente en aflossing waarbij het rentedeel in de loop der tijd steeds kleiner wordt en het aflossingsdeel steeds groter. Prenumerando geeft aan, dat betalingen steeds aan het BEGIN van de deelperiode (van de totale terugbetalingstermijn) plaatsvinden. Als dat niet het geval is, spreken we van postnumerando.
Een hypotheek kan op dit systeem gebaseerd zijn ('annuïteitenhypotheek').

Samengestelde interest is rente op rente. Rente die je krijgt als vergoeding voor een bedrag wordt niet opgenomen. Daardoor krijg je 'de volgende keer' rente over het bedrag met rente. En de keer daarop weer over het geheel daarvan. Daardoor groeit het kapitaal niet lineair, maar volgens een steeds steilere curve.
Stel: rente is 5%. Kapitaal is eur 1000.- en ik zet het op 1/1 op de bank.
31/12 jaar 1: bedrag is (1000 * 1,05) = euro 1050.-
31/12 jaar 2: krijg ik 5% rente over het bedrag van 1050.- (ofwel 52,50). Totaal kapitaal is nu 1102,50 (namelijk: 1000.- + 50,00 + 52,50)
Dus na 5 jaar is het bedrag:
1000 * 1,05 * 1,05 * 1,05 * 1,05 *1,05 = eur 1276,28.

Als ik de jaarlijkse rente steeds had opgenomen en in de geldkist had gedaan, zou ik na 5 jaar hebben: eur 1250.- (namelijk 1000.- + 5 keer 5% rente van 1000.-.)

Een verschil dus van euro 26,28. Hoe hoger het kapitaal, hoe hoger het interestpercentage en hoe langer de duur dat ik het kapitaal uitzet, hoe groter dit verschil wordt.