Is er een maximum aan het rentepercentage wat een bank mag vragen voor een lening?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen

Het beste antwoord

Rente is de kredietvergoeding die een kredietverstrekker, bijvoorbeeld een bank, aan u berekent als u een lening afsluit. Sinds 1 juli 2011 is het maximale kredietvergoedingspercentage 16%. De maximale kredietvergoeding geldt sinds 1 juli 2011 ook voor flitskredieten. Dit zijn kredieten met een looptijd korter dan 3 maanden.

Rekenvoorbeeld maximale kredietvergoedingspercentage
Bij een kredietvergoedingspercentage van 16% moet u over elke geleende euro € 0,16 rente per jaar betalen. Een rekenvoorbeeld: bij een krediet van € 10.000 bedraagt de rente dan jaarlijks € 1.600.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is die 16% sinds 2011 gewoon het maximale. In 2010 gold het volgende: Door de Wet op het Consumptief Krediet wordt de maximumrente op het doorlopend krediet, de persoonlijke lening, de schulden bij een postorderbedrijf of een creditcardmaatschappij en rood staan bij de bank beperkt tot 12% + wettelijke rente. Voor 2009 is de wettelijke rente 4%. Deze wordt in 2010 verlaagd naar 3%. De maximale rente op lenen komt voor dat jaar dus uit op 15%. Gezien die tekst, ga ik er vanuit dat 16% echt het maximale is.