Kan ik ook een lening aangaan zonder rente?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Sofie, geld lenen zonder rente gaat niet, of je moet het bij familie doen zoals ronron zegt. Maar onthoud dat iedere andere optie altijd wel geld kost. Wat ze ook zeggen.
meer info vind je hier... http://geldlenenzonderrente.org/geld-lenen-zonder-rente/

Antwoorden (8)

Die mogelijkheid zou je kunnen proberen bij familie maar anders zul je altijd rente moeten betalen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan kun je dus verschrikkelijke ruzie krijgen. Juist onder vrienden en familie moet je een kleine rente berekenen om zakelijkheid te scheppen.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat kan maar het is de enige kans op een rente vrije lening. Maar met rente kan het ook nog steeds ruzie betekenen.
Als dat toch eens zou kunnen...

Mischien als je je bekeert tot het moslimgeloof en gaat bankieren bij een moslim-bank.

http://www.wijblijvenhier.nl/517/islamitisch-bankieren-in-nederland/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn leenbedrijven die zeggen dat ze geen rente rekenen. Echter die rekenen zulke hoge administratiekosten dat je uiteindelijk veel duurder uit bent.
Verder kan je aandelen uitgeven in jezelf of in een product van jezelf. Na verloop van tijd willen de aandeelhouders wel dividend. Dan geef je ze ook geld, maar het heet geen rente.
Ook sommige Islamitische banken zeggen geen rente te berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, sterker nog, lenen met negatieve rente!. Klik op de link en je weet het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het stuk ook gelezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga ik nog doen.
Niet bij een commerciële instelling.
Net zomin als je bij de bakker brood kunt kopen voor alleen de prijs van de ingrediënten.
De rente is de 'kostprijs' van het geld.
11 jaar geleden
Lening zonder rente, kan dat eigenlijk wel? Op lening-zonder-rente.nl leggen wij u graag uit wat de mogelijkheden zijn voor een lening zonder rente. Er zijn een aantal opties waar u uit zou kunnen kiezen om een lening zonder rente aan te gaan. Zo kunt aankloppen bij familie of vrienden, maar misschien ook wel uw werkgever? Ook zijn er andere manieren zoals de Halal lening. Dus lening zonder rente kan, maar wel afhankelijk van de situatie.

http://www.lening-zonder-rente.nl/

http://www.kredietlenen.nu/lenen-zonder-rente
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, het is alleen een beetje dezelfde vraag als: Kan ik vragen om iemand iets te doen zonder daar geld voor te hoeven te betalen (loon of vergoeding)? Of terwijl, vraag je familie of vrienden.

Ik vraag me alleen af wat precies de bedoeling is. Om een lening aan te gaan voor een huis kun je naar de bank, voor een studie ga je naar DUO en voor een auto zie je vaak wel acties dat je geen rente betaald, maar dit zit wel bij de prijs inbegrepen hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Renteloos lenen kan sinds 2010 niet meer. Ook niet als de lening (vordering) direct opeisbaar is. Als er geleend wordt van ouders - een veel voorkomende situatie - dient er een marktconforme rente afgesproken te worden. 2,5 of 3% is acceptabel, mits niet direct opeisbaar. Als er geen rente wordt afgesproken gaat de fiscus ervan uit dat de rente 6% bedraagt. En over deze niet betaalde rente moet 10% schenkingsrecht worden betaald.

Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als dat die opgediend wordt. Voorbeeld: Kind leent € 10.000 / er wordt geen rente afgesproken. Als er gerekend wordt met 6% rente is dat € 600. Deze € 600 is minder dan € 5030, de jaarlijkse vrijstelling ouder - kind t.a.v schenkingen.
Zo zou een lening (niet direct opeisbaar) van € 200.000 met op papier vastgelegd rentepercentage van 2,5% nog precies binnen het schenkingsvrij bedrag blijven, nl. € 5000.
Zie: http://www.defiscalisten.nl/Artikelen/tabid/360/EntryId/157/DE-RENTELOZE-LENINGEN-IN-DE-FAMILIESFEER-KOST-LENEN-GELD.aspx