Ik heb dringend €5000,- nodig. bij de ING "kan je rood staan" tegen een rente van 9.3% op jaarbasis dan betaal ik €38,75 p/m volgens ING. klopt dit?.

Is het werkelijk waar dat je rood kan staan voor €38,75 p/m bij een -€5000? (bij een rente van 9.3% op jaarbasis)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt geld nodig hebt zou ik niet 'rood' gaan staan, maar een persoonlijke lening of doorlopend krediet afsluiten (bij Interbank bijvoorbeeld). Echter, ik raad het je wel ten zeerste af! Ook het rood staan. Ik snap dat het nodig kan zijn om geld te hebben, maar als er ook maar ergens een andere mogelijkheid is: DOE HET NIET! (Na 1 jaar moet je in jouw voorbeeld al 450,- betalen, en dan heb je nog niks afgelost!)

Antwoorden (3)

ja als je een heel jaar rood staat met € 5.000 is dat aan rente € 465p/j dus € 38,75 p/m. Je lost dan nog niets af.
11 jaar geleden
Je kan net zoveel rood staan als je in 1 maand verdient; dus als je €5000 pm verdient kan het. En je moet 1 keer in de 3 maanden een dag in de plus staan. Anders moet je een lening afsluiten.

Toegevoegd na 46 seconden:
Dat heet kwartaalkrediet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb eens op de site van ING gekeken.

Dat percentage van (op dit moment) 9,3% is 'gewoon' de debetrente voor rood staan op een ING-betaalrekening. Uiteraard moet je toestemming van de bank hiervoor hebben, anders betaal je (aanzienlijk) meer.

"Als u rood staat is maandelijkse bijschrijving op uw Betaalrekening nodig. (...) U betaalt maandelijks alleen rente over het bedrag dat u gemiddeld rood staat. Komt er geld binnen op uw Betaalrekening? Dan staat u minder rood en betaalt u dus een lager bedrag aan rente. Het rentepercentage is variabel en kan wijzigen. Bij het bepalen van de hoogte van de rente kijkt de ING bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt, de kosten en de concurrentiepositie van de ING op de consumptief kredietmarkt."
En verder:
"U hoeft een negatief saldo bij de Continu Limiet niet maandelijks af te lossen. Iedere maand een bedrag op uw Betaalrekening (laten) bijschrijven, is wel noodzakelijk. Het gaat hier om minimaal 5% van het bedrag dat u maximaal rood kunt staan. Deze maandelijkse bijschrijving is niet hetzelfde als de rente die u betaalt voor rood staan."

Continu rood staan op zo'n betaalrekening kost nogal wat. Ik neem aan dit niet je bedoeling is. Heb je ook nagedacht over een alternatief (persoonlijke lening, bijv.)? Bij een bedrag van euro 5000.- is het rentetarief volgens de site van ING 10,5%. "Het bedrag dat u leent, ontvangt u in 1 keer op uw Betaalrekening. U kiest vooraf hoelang u er over wilt doen om de lening af te lossen. Zo weet u precies wanneer u de lening volledig heeft afgelost. Zolang de lening loopt, betaalt u elke maand een vast bedrag aan rente en aflossing (termijnbedrag). " (Een aanvraag leidt altijd tot een toetsing bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel). Als je dat bedrag in de langst mogelijke termijn aflost (60 maanden) betaal je € 106,31/maand. Dat is fors meer dan bij 'toegestaan rood staan' op de betaalrekening maar je bent wel van de schuld af na 5 jaar (in mijn voorbeeld, korter kan ook).

Maar goed, baseer je beslissing niet op mijn antwoord maar overweeg zeker alternatieven, na het inwinnen van advies bij verschillende banken.