Als een krediet verstrekker een automatisch incasso niet kan incasseren krijg je dan een negatieve notering bij het BKR?

Het gebeurt bij mij (helaas) regelmatig dat mijn kredietverstrekker (waar ik een doorlopend krediet heb afgesloten) de maandelijkse aflossing niet kan incasseren van mijn rekening. De reden daarvan is dat mijn loon en de datum dat de incasso plaats vind zich vaak kruisen.
Als de incasso niet heeft kunnen plaats vinden krijg ik een brief waarin staat dat ze het op een bepaalde datum nogmaals proberen te incasseren. Dan gebeurt het wel eens dat het nog niet lukt. Dan krijg ik een brief of ik het verschuldigde bedrag binnen een bepaald tijds bestek op hun rekening wil storten. Dit lukt mij overigens altijd.

Wat ik nu zou willen weten of ik een negatieve noteren hierdoor kan krijgen (of krijg) bij het BKR.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet eens contact opnemen met je kredietverstrekker.... Vraag dan of ze de datum van incasso willen veranderen. Vaak staan ze daar welwillend tegenover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip,maar helaas wil mijn kredietverstrekker dit niet doen.Nee mevrouw hier kunnen we niet aan beginnen want dan wil iedereen het op een bepaalde datum en dat is er veel werk voor ons dus daar beginnen we niet aan.
Jammer,heb het geprobeerd ik vind het overigens onzin van ze,want met mijn levensverzekering heb ik wel een datum kunnen afspreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat vroeger ook wel eens meegemaakt, kon dat toen keurig regelen. Beetje flauw dat ze dat niet willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad erg flauw,ik heb het telefonisch geprobeerd en netjes per brief met beide exact het zelfde antwoord.

Antwoorden (2)

Een negatieve codering krijg je pas als je na 3 maanden de achterstand niet hebt ingelopen en dan zijn daar al een aantal aanmaningen overheen gegaan. Dat lijkt bij jou niet het geval, dus er is niets aan de hand. Wel zou ik de incasso pas ná je salaris laten afschrijven. Maar hoe je het ook wendt of keert, je salaris is dus niet toereikend om de maand door te komen. Want nu gaat er een gat net vóór je salaris onstaan en kunnen wellicht andere uitgaven niet worden gedaan. Probeer alles eens goed te budgetteren en kijk dan met name naar de 'verrassingen' zoals jaarlijkse en kwartaalafschrijvingen. Die gooien vaak roet in het financiële eten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Ik he b geprobeerd om dit bedrag na mijn salaris af te laten schrijven,maar mijn kredietverstrekker wil hier helaas niet in mee werken. Ze vinden het te veel werk want (volgens hun eigen zeggen) als iedereen een aparte datum wil afspreken dan hebben we hier veel werk van,wij hanteren een datum. Daar met je het dan maar mee doen. Gelukkig zijn er wel instanties die het wel doen. Zo heb ik bijvoorbeeld met mijn levensverzekering wel een aparte datum kunnen afspreken. Dat is wel zo fijn,iedereen kan dat doen bij die instantie.
paulus811
11 jaar geleden
Maar misskiss, ik wil nog eens benadrukken dat je eens goed moet kijken naar je inkomsten en uitgaven. Want al zou de kredietverstrekker wel na je salaris afschrijven, dan kom je het wel voor iets anders tekort in de week net voor je salaris. Wellicht kun je eenmalig een maand aflossing van je spaarrekening halen als je die hebt en op je betaalrekening zetten. Zo loop je als het ware één maand voor op de aflossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt,helaas heb ik daar de mogelijkheid niet voor.
Een BKR registratie hoeft op zich geen probleem te zijn. Een groot deel van de Nederlanders heeft een BKR registratie. Rood staan op je rekening zorgt hier al voor (dit is in feite ook een krediet). Het wordt anders als je rekeningen niet betaald. Bij herhaaldelijk niet betalen krijg je een zogenoemde codering. De bij de BKR aangesloten bedrijven melden achterstanden in de betaling bij het BKR. De minimale termijn is 2 maanden. Heb je dus een maand overgeslagen, maar die de volgende maand betaald, dan is er niks aan de hand.

Er schijnen een aantal regels te zijn per type krediet en het melden van een betalingsachterstand.

•Persoonlijke lening: 2 maanden
•Doorlopend krediet: 2 tot 4 maanden
•Verzendhuiskrediet (bv Wehkamp): 2 tot 4 maanden
•Hypotheek: 4 maanden