Ik sta geregistreerd bij BKR en ga trouwen. Mijn aanstaande heeft dat niet. Kunnen we een lening afsluiten als we getrouwd zijn?

Onze bruiloft gaat misschien iets meer kosten dan het spaargeld dat we hebben. Speelt mijn registratie een grote rol als zij een kleine lening wilt afsluiten als we getrouwd zijn of zou ze dat beter voor het trouwen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen
1.8K

Het beste antwoord

Sorry als ik badinerend overkom, maar het aller- aller- allerdomste dat je kunt doen als je z'n grote stap zet, is beginnen je voor eigenlijk niks (een feestje) in de schulden te steken.

Zelfs al je spaargeld in een bruiloft stoppen lijkt me buitengewoon onverstandig, maar dat is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. Meer dan dat zou ik echter nooit adviseren.

Of jullie nog kunnen leven vóór het zo ver is, hangt niet alleen af van waarvoor die aantekening bij BKR is, (want je hebt schulden en schulden, en niet elke schuld is een problemátische schuld), maar ook inderdaad op wiens naam dat is. Je aanstaande zou zonder problemen een lening kunnen krijgen op basis van haar inkomen en mogelijkheden tot aflossing.

Praat er echter nog eens heel goed met elkaar over of dat een verstandig begin van jullie huwelijk is, of dat het misschien net iets handiger zou zijn om bijvoorbeeld (een deel van) jouw schulden af te lossen met het spaargeld.

Ook met een beperkt budget, wat handigheden en een de juiste kennis(sen) kun je een geweldige bruiloft houden zonder je tot over je oren in de schulden te steken. Je kunt er zelfs geld aan overhouden, als je het slim speelt, klein houdt, de juiste mensen uitnodigt (alleen mensen die echt belangrijk voor je zijn, en niet elke willekeurige collega of sportmaat) en alleen geld vraagt. Tenslotte is het belangrijkste van die dag dat JULLIE er van genieten en er goede herinneringen aan overhouden en geen (financiele) kater.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Als jullie in gemeenschap van goederen trouwen en jouw aantekening is er een voor problematische schulden dan kan ook je partner NA het sluiten van het huwelijk problemen krijgen met het verkrijgen van een lening. Dat zou dus inderdaad daarvoor geregeld moeten worden. Wat sowieso wel zo verstandig is. Je moet geen geld uitgeven dat je (nog) niet hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Registratie bij BKR betekent niet automatisch dat je nog schulden hebt.
Schulden kunnen goed al afbetaald zijn, de registratie loopt dan nog, ik meen, 5 jaar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan nog: geld lenen voor een bruiloft is
onverstandig en raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niks mis met gratis trouwen... Dat heb ik ook gedaan. Daarna feest thuis. Was super en niet duur! Je maakt t zo duur als je zelf wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor ; ik ben gewoon getrouwd van geld dat we daarvoor hadden gespaard. Niks mis mee. Als alleen mensen die de loterij winnen zouden kunnen trouwen, werd er verhipte weinig getrouwd vrees ik.
Feest en receptie in een niet te grote zaal, maar zes oudere familieleden 's nachts onder dak hoeven te brengen (gelukkig), geen al te dure jurk/kleding/bloemen, zelf boeketten gebonden en de (eigen) auto versierd, goedkope kapper, zelf de make-up gedaan, foto's binnen eigen kring laten maken en zelf een album samengesteld, en, ook uit principe, geen sterke drank geschonken. Je kunt op 1001 manieren bezuinigen als je gaat trouwen. Hoeveel eventueel verantwoord is om alsnog te lenen (als wachten en sparen geen optie is), kun jij alleen zelf bepalen. Ook daar ga ik niet over. Ik probeer je alleen te wijzen op waar de valkuilen liggen. Je zult niet de eerste zijn die zijn huwelijk al weer snel iet sneuvelen vanwege financiële perikelen ; dat gun ik niemand.

Andere antwoorden (1)

een bkr registratie heb je al snel, ik heb er bijvoorbeeld een van 1600 euro, de creditcard in mn portomonee die ik nog maar 1x heb gebruikt..

buiten dat vind een bank het vaak fijn als er 2 mensen af kunnen betalen.

als het echt een enorme schuld is, die bij het bkr staat geregistreerd, zouden ze wel moeilijk kunnen doen, maar dan ligt het er nog aan hoe je getrouwd ben, gemeenschap van goederen (en schulden), of huwelijkse voorwaarden..

zolang je getrouwd bent, maakt het niet uit hoe je getrouwd ben, dan deel je toch alles samen!