iemand leent een hoog bedrag van zijn ouders, dit staat niet op papier, hebben de overige kinderen recht op dit geleende bedrag na overlijden ouders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen
1.1K

Antwoorden (5)

Moreel gezien mss wel maar juridisch gezien niet omdat het niet op papier staat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk het staat niet op papier dus hebben ze er recht op
Of ze er officieel recht op hebben geen idee,

Ik denk het eigenlijk wel aangezien het geld van de ouders is, en alleen maar geleend is, dus geen eigendom van de gene die het leent.

Zowiezo is het natuurlijk wel net zo netjes om het de overige kinderen, (broers en zussen dus) het eerlijk te vertellen, en hun terug te betalen ipv je ouders waar je het van hebt geleend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je hem toch vertellen? ;) Tenzij je je eigen broers/zussen en oor aan wilt naaien natuurlijk
sowieso altijd op papier zetten met datum en handtekening enzv .
hier voorkom je veel narigheid mee!

En het ligt er aan of er iets te verdelen valt .

Bij overlijden van de ouders krijgen de kinderen allemaal een deel vd erfenis,
Het kind dat geleent heeft krijgt zijn deel het minus het geleende bedrag .

zo heb ik het begrepen en lijkt me meest voor de hand liggend .

Toegevoegd na 3 minuten:
toevoeging, minus het geleende bedrag wat nog open staat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cosmicgrl

Iemand leent een hoog bedrag van zijn ouders, dit staat niet op papier, hebben de overige kinderen recht op dit geleende bedrag na overlijden ouders ?

Ja, als je het bekijkt als deel van de erfenis, zou je zo zeggen natuurlijk dat is een deel ervan.

als je het bekijkt als een cadeautje wat ouders wel vaker geven, dat deze keer alleen veel groter uitviel dan normaal
én
is er wel gezegd dat het een cadeautje is ? dat is dus geen gegeven, er is sprake van een lening die niet op papier staat. In dat geval is het toch een gift.

Je kunt 2 kanten op

De overige kinderen netjes vertellen dan je een X-bedrag van je ouders hebt geleend en dat dat nog afgelost moet worden.

of

Niets zeggen, het was een gift ('zullen de andere kinderen ook wel eens gekregen hebben') en gewoon verder leven ("See no evil, hear no evil")...

Advies :

Doe wat voor jezelf goed lijkt , zijn de verhoudingen altijd over en weer eerlijk geweest ? In dat geval zou je zeker willen / moeten vertellen over de hoed en de rand van de lening van de gezamenlijke ouders.
En de aflossing van de lening onderdeel laten zijn van het testament cq. de erfenis.

Anderzijds is het natuurlijk als de onderlinge verhoudingen niet zo geweldig zijn, heel verleidelijk en niet zo moeilijk om het als een gift te blijven zien en dan hoeft het ook niet verteld te worden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook het bedrag dat de ouders hebben uitgeleend behoort nog steeds tot hun vermogen en de erfgenamen hebben daar recht op na het overlijden van de ouders. Maar als het niet op papier staat zou het nog wel eens knap lastig kunnen worden te bewijzen dat er inderdaad sprake van zo'n lening geweest is. Je kan natuurlijk eens bij de belastingpapieren gaan kijken want de ouders hebben bij box 3 wel moeten opgeven dat ze geld uitgeleend hadden en degene die het geleend heeft heeft de lening vermoedelijk ook opgevoerd om de betaalde rente af te kunnen trekken maar dan zul je toch inzicht in zijn belastingaangifte af moeten dwingen en dat kon wel eens lastig worden. Bovendien kan de lener altijd nog aanvoeren dat hij de ouders het bedrag contant heeft terug gegeven en bewijs dan maar eens dat het niet zo is. En natuurlijk maakt het verschil om welk bedrag het gaat. De een vindt 1000 euro een hoog bedrag, de ander kijkt pas op als er een ton voorbij komt. Duizend euro kun je zo nog wel een keer contant terug betalen, bij een ton zou je eens kunnen vragen waar dat geld vandaan gekomen is, de belastingdienst zal daar ook nieuwsgierig naar zijn. Ik raad u aan een advocaat te gaan raadplegen als bovenstaande situatie zich voordoet en u ergens een vinger achter een lening kan krijgen, bijvoorbeeld door de belastingaangifte van de ouders.