Iemand heeft een lening op jou naam afgesloten, wat nu?

Schoonvader wilde auto kopen en lening hiervoor. Blijkt hij een BKR- registratie te hebben ivm hoge lening wat 1,5 jaar zou zijn afgesloten door hem. Dit klopt dus niet; blijkbaar is hij onzorgvuldig geweest. Hoe lossen we dit op? Groot probleem (gaat niet om de auto), wat zijn nu de actie?

Toegevoegd na 2 minuten:
1,5 jaar terug afgesloten door iemand die zelf rijk wilde worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Lenen
6.6K

Het beste antwoord

In principe worden alle kredieten geregistreerd door BKR, vandaar ook de naam. Daar is niets ergs aan. Bij een kredietverstrekker wordt vervolgens wel gekeken op basis van de gegevens bij BKR of die kredieten netjes terugbetaald worden. Als ze niet netjes terugbetaald worden, dan volgt er een bepaalde codering waarin staat hoe het met de terugbetaling zit.
Zolang er dus ' normaal' wordt terugbetaald, is er niets aan de hand met de registratie bij BKR. Hier is dus meer aan de hand dan enkel een lening.

De registratie is wel opvraagbaar en ook aan te vechten. Maar dan moet je wel met een goed verhaal komen. De kredietverstrekker kan daarin adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even los van het feit of het slim is om voor een auto te lenen het volgende:

Helaas is het in Nederland zo dat je zelf de BKR rommel mag opruimen ook al heeft een ander dit mogelijk veroorzaakt.

Je schoonvader zal persoonlijk bij zijn eigen bank langs moeten. Bij zijn bank kan hij een procedure opstarten om alle BKR registraties op te vragen. Pas wanneer dat duidelijk is kun je mogelijke vervolgstappen ondernemen bij de instantie welke de BKR registratie heeft op gegeven. Misschien de hypotheekverstrekker of een creditcard maatschappij?

Als er inderdaad fraude in het spel is, dan is er mogelijk meer aan de hand. Je kunt doorgaans 'niet zomaar' een BKR registratie op iemands naam zetten. Zijn bank kan hier ook advies over geven.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij het echt niet gedaan heeft dan moet dat toch op te lossen zijn.
Via elke bank kan hij een folder opvragen van de bkr die hij kan invullen en opsturen. Hij krijgt dan aangetekend de informatie opgestuurd van de BKR, dan kan hij precies zien wie hem heeft aangemeld. Dan moet hij naar die instantie gaan die hem heeft aangemeld. Daar kan hij zijn informatie opvragen en het een en ander uitleggen. Indien echt blijkt dat het allemaal vervalst is (en hij dus niet vergeten is dat hij zelf iets heeft afgesloten) dan moet hij met al die papieren aangifte gaan van diefstal/misbruik moeten gaan doen.
En dan zal het bedrijf die hem heeft aangemeld moeten zorgen voor een correctie bij de BKR. En als er fraude is gepleegd bij een financieringsaanvraag dan zal die instantie echt heus zijn best doen om de BKR de boel te laten corrigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een lening hebt lopen die door iemand anders op jouw naam is afgesloten, dien je hiervan onmiddelijk aangifte van doen bij de politie. Als je een BKR registratie hebt, dan heb je blijkbaar niet aan je verplichtingen voldaan. Misschien was rente + aflossing te hoog voor je schoonvader? Dan is het toch reëel dat hij deze 2e lening niet kan afsluiten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit moet je wel even goed uitzoeken want kan grote gevolgen hebben.

Volgens mij kan dit normaal ook niet. ik had denk ik aangifte gedaan,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je geen geld leent kun je een BKR-registratie krijgen. Bij voorbeeld als je iets koopt met uitgestelde betaling. Je hebt dan een krediet (zonder rente) en dat wordt geregistreerd.
Tip: Als je kosten wilt voorkomen voor het opvragen van BKRregistratie kan je schoonvader naar zijn bank gaan en die kan dan kosteloos nagaan (als ze dat willen) waarom er een BKRregistratie is,