Mag de sportschool bij een jaarcontract het tarief verhogen?

Ik heb een jaarcontract bij basic fit waarbij ik per 4 weken 19,99 betaalde. Nu hebben ze per 1 maart het tarief verhoogd met 1 euro zonder te waarschuwen en eenzijdig. Nu zeggen ze dat in de voorwaarden staat dat ze altijd per 1 januari indien nodig het tarief met niet meer dan 5 procent mogen verhogen. Ik vind het vreemd dat een contract eenzijdig veranderd kan worden. Nu lees ik op internet dat als het zo is dat je dan ook op moet kunnen zeggen en dat is volgens basic fitt niet toegestaan. Nu kun je zeggen 1 euro waar praat je over. Het gaat mij om het principe. Als dit de normale situatie gaat worden in Nederland dan wil ik per nu de grens aangeven. Stel je voor dat banken de rente van de hypotheek 20 jaar vast tussentijds gaan verhogen vanwege indexatie zoals basic fit aangeeft. Wat is mijn recht?

een jaar geleden
in: Economie
2.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Je rechten staan in de algemeen voorwaarden.
Hiermee ben je akkoord gegaan.
Dit soort voorwaarden staan (hoop ik niet) in je hypotheek voorwaarden.
LeonardN
een jaar geleden
@TG
NEEN
Je rechten staan in eerste instantie de Nederlandse wet.
Ondernemingen kunnen niet zomaar regeltjes in AV's opnemen die exact tegen de wet indruisen. https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/prijsverhogingen-van-abonnementen "
Wanneer mag een ondernemer de prijs wijzigen?
Dat mag als de overheid zegt dat de prijs hoger wordt, bijvoorbeeld doordat zij de BTW verhoogt..... Wil de ondernemer om een andere reden de prijs verhogen? Dan mag dat alleen als hij aan alle 3 de volgende voorwaarden voldoet:
Toen u het abonnement afsloot, stond al in de voorwaarden dat de ondernemer de prijs tussentijds mag verhogen. Deze voorwaarden moet u toen....
De verhoging is niet onredelijk. Verschillende situaties zijn onredelijk. ....
De ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen.... Als de ondernemer niet aan alle 3 de voorwaarden voldoet, mag hij de prijs niet verhogen.
" Of de regels in de AV en gang van zaken dus conform de wet is, is maar de vraag.

Antwoorden (1)

Ja, de sportschool mag het tarief verhogen bij een jaarcontract. Dit is afhankelijk van de voorwaarden die in het contract staan. Als deze voorwaarden niet duidelijk zijn, is het verstandig om contact op te nemen met de sportschool om de voorwaarden te bespreken.
10 maanden geleden