Is het verbruik van een 12v halogeen buroloamp met trafo hoog?

Ik heb een oude bureaulamp met 12 v en halogeen en trafo 35 watt staan bij de computer. De lamp is al 25 jaar oud. Is het verbruik hiervan heel hoog? Zo ja kan ik beter een nieuwe led burolamp kopen? Hoe kan ik besparen?

een jaar geleden
in: Economie
2.4K
tinus1969
een jaar geleden
Als het verbruik idd 35 Watt is, is dat best veel voor een lamp - vergelijkbare led lampen gebruiken minder dan 5 Watt.
tinus1969
een jaar geleden
Een geheel nieuwe lamp bespaart dus, maar levert uiteindelijk op het grote geheel biet veel op:
Utrecht
een jaar geleden
Even snel gerekend: een moderne LED bureaulamp verbruikt zo'n 5W. Dus 30W verschil.
Stel je gebruikt deze oude lamp 8 uur per dag en 230 werkdagen per jaar (= voltijds met 6 weken vakantie), dan verbruikt deze zo'n 55 kWh/jaar. Met huidige stroomprijzen van €0,70/kWh is dat zo'n €38 per jaar. Werk je minder uren en zonder lamp in de zomermaanden, navenant minder. Maar alsnog de moeite om voor een paar tientjes een nieuwe LED kamp te kopen.

Geef als eerste antwoord