Wat kost het een winkelier als een klant met pin betaald inplaats van contant.?

De pinbetalingen worden bij de koopsom gerekend, maar hoeveel is dat.

een jaar geleden
in: Economie
3.8K
tinus1969
een jaar geleden
De contante betalingen kosten ook geld, hoewel dat meer verborgen is.

Antwoorden (1)

Een pintransactie kost gemiddeld tussen de €0,05 en €0,20 per transactie. Dit is sterk afhankelijk van verschillende producten en diensten die komen kijken bij het uitvoeren van een pintransactie. Denk aan de kosten van de transactieverwerking en een transactieoverzicht. De transactiekosten lijken vaak hoog in vergelijking bij grote supermarktketens, deze hebben echter een groot volume aan transacties waardoor de prijs zakt. Dit geld meestal niet voor kleinere ondernemingen. Een gemiddelde pintransactie is doorgaans goedkoper dan een contante betaling. Hier bedragen de kosten gemiddeld €0,25 per transactie. Vaak wordt gedacht dat contante betalingen goedkoper zijn dan pinbetalingen maar dat is niet waar. De kosten van contante betalingen zijn meer ‘verborgen’ voor de ondernemer, zoals een geldverzekering of het storten van geld, terwijl de kosten voor een pintransactie transparant en zichtbaar zijn.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Bijkomend voordeel is dat veel winkels hun pinsysteem meteen koppelen aan de administratie, zodat ze ook meteen omzet en btw afdracht weten.
ronron1212
een jaar geleden
@Tinus1969 dat weet je met een kassa systeem ook.