Gaat de rente omhoog van inflatie?

Klopt dit krantenbericht wel?
Inflatie ontstaat immers als er teveel geld in omloop is (in relatie tot de reële economie), terwijl de rente stijgt als er krapte aan geld is.
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/hypotheekrentes-stijgen-opnieuw-door-hoge-inflatie/ar-AAVjflm?ocid=msedgntp

2 jaar geleden
in: Economie
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Als reactie : de rente wordt op dit moment vooral bepaald door besluiten van de ECB, en niet door de geldmarkt en de geldhoeveelheid.

Antwoorden (2)

Om inflatie tegen te gaan kan de rente door de centrale bank hoger worden gesteld. Hierdoor betalen banken meer rente op de kapitaalmarkt zodat zij hun rente en dus hypotheekrente ook verhogen. Dat krantenbericht klopt in die zin wel.
2 jaar geleden
Ja, de rente gaat omhoog door inflatie. Theorieën mbt geldhoeveelheid leiden af van de echte reden: rente is de ‘prijs van geld’. Wil je geld verdienen door geld uit te lenen, dan moet de rente hoger zijn dan de inflatie, anders verlies je er alleen maar op.