Het zijn twee heel verschillende begrippen.

De overheidsschuld omvat het totaal van de schulden van de centrale overheid, de niet-centrale overheden (provincies, waterschappen, gemeenten) en de wettelijke sociale verzekeringsinstellingen.

De ratio die de schul­den­last (van een be­drijf) meet, is de schuld­graad. U be­re­kent deze ratio door het be­drag van de schul­den van een be­drijf te delen door zijn eigen ver­mo­gen. De ratio wijst erop hoe­veel de schul­den van een be­drijf be­dra­gen in per­cent in ver­ge­lij­king met zijn eigen ver­mo­gen. De schuld­graad geeft u dus een beeld van de fi­nan­ciële duur­zaam­heid van een be­drijf. Hoe zwak­ker de schuld­graad, hoe beter de fi­nan­ciële basis van het be­drijf. U vindt de ele­men­ten die nodig zijn om de schuld­graad te be­re­ke­nen in de jaar­re­ke­ning van de be­drij­ven.
Bij de overheid wordt hierbij gekeken naar het bbp. Nadat de schuldgraad van de Belgische overheid eind 2018 bijvoorbeeld was teruggelopen tot de symbolische grens van 100% bbp, daalde hij in 2019 met 1 procentpunt, tot 99,1 % bbp aan het einde van het jaar. Terwijl de overheidsschuld, internationaal vergeleken, hoog blijft, is het tempo van de schuldafbouw verslapt en trager uitgevallen dan gemiddeld in het eurogebied.
SimonV