Waarom kunnen olie prijzen niet vastgezet worden en energie wel?

Je energie rekening kun je bijvoorbeeld voor 3 jaar vastzetten. Waarom gebeurd dat niet met benzine etc.
Kan wel redenen bedenken, zoals kleinere afnames per station in tegenstelling tot grote energie bedrijven bijvoorbeeld.
Iemand een betere uitleg?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Economie
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
verschillende redenen, maar een belangrijke reden is de zekerheid dat de grondstoffen geleverd kunnen worden. kolen voor een traditionele kolencentrale zitten bijna overal in de grond en zon/wind voor groene energie zijn er voorlopig nog wel, maar het is bij oliebronnen lastiger te bepalen hoe groot de bron is. daarnaast komt veel olie uit het Midden-Oosten en Rusland. Rusland kan de olietoevoer afsnijden als sanctie voor Europa en het Midden-Oosten is een brandhaard waar het nooit echt zeker is dat de zaken blijven zoals ze zijn. het probleem daar is ook dat de olie via water moet worden vervoerd en aan de meeste grote waterwegen liggen meerdere landen, dus ook al heb je redelijke zekerheid dat een land jou olie zal leveren, als er een land ligt aan de waterweg waarover de olie vervoerd wordt dat jou niet zo aardig vindt heb je nog steeds een groot risico dat ze het olietransport stoppen.

Antwoorden (2)

Het zijn twee onvergelijkbare werelden.

Olie/benzine/diesel koop je per liter, voor elektriciteit/gas heb je een tijdelijk contract met een leverancier. Dus HOE zou je de olieprijs vast moeten zetten? Stel dat jij een contract afsluit met een benzinepomp dat je voor €2,30/liter dat jaar zal tanken. WAT doe jij dan als halverwege dat jaar andere stations hun prijs naar 2,10 gooien? Wat zou er dan in dan contract moeten staan? Dat jij een boete krijgt als je bij een ander gaat tanken?!

Energiecontracten moet je afsluiten. Je kan niet per moment (zeg per dag) bepalen bij wie je dat afneemt. En als je overstapt is dat het.
Overigens wil ik best voor 2 jaar jou een benzineprijs van 4 euro/liter leveren.
4 jaar geleden
Een benzinepomp met langdurig vaste prijs is haalbaar: de pomphouder maakt dan een lange termijncontract met een groothandel om benzine tegen een vaste prijs te leveren.
Het probleem is, dat zo'n vaste-prijspomp soms goedkoper en soms duurder is dan een gewone pomp. Die vaste prijs pomp zal dus zijn benzine niet kunnen verkopen als de benzine elders goedkoper is. Daardoor zal de vaste prijs pomp failiet gaan.