Zijn er landen waar gebruikte, 2-de hands huizen goekoper worden?

Gebruikte goederen zijn meestal goedkoper dan nieuwe. Schaarste zou dat kunnen keren. Maar gebruikte huizen in Nederland lijken altijd duurder te worden. Zijn er landen waar gebruikte huizen wel goedkoper worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
1.8K

Antwoorden (2)

Je moet de prijs afzetten tegen de levensduur. Een huis dat nog 100 jaar mee kan, zal in beginsel duurder worden. Echter als het al 100 jaar oud is, en er staat een grote renovatie te wachten, dan zal het tegen en lagere prijs verkocht gaan worden. Dus, ook in Nederland, kunnen "tweedehands" huizen goedkoper worden.
5 jaar geleden
De prijs van een huis wordt bepaald door vraag en aanbod.
In Amsterdam is er veel vraag, dus de prijzen gaan omhoog.
In veel dorpen op het platteland in Frankrijk,Italie en Spanje neemt het aantal inwoners steeds verder af, en kun je (zo goed als) gratis een huis krijgen.
Bedenk ook dat de waarde van een woning mede wordt bepaald door de waarde van de grond die er bij zit, en waar je dan een nieuw huis op zou kunnen bouwen.
Dat verklaart waarom er wel eens een krot wordt verkocht voor 2 ton of nog meer.
Waarschijnlijk kun je in Syrie wel een huis kopen voor heel weinig. Daar zijn immers veel mensen vertrokken, en dan zakt de vraag.
En zo zijn er nog wel een paar plaatsen in de wereld.