Waarom is de gevraagde hoeveelheid negatief gerelateerd aan de prijs, als we alle andere factoren constant houden?

De wet van de vraag zegt: ''als we alle andere factoren constant houden, dan is de gevraagde hoeveelheid negatief gerelateerd aan de prijs.''

Wat wilt er hiermee gezegd worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.9K

Antwoorden (1)

Met een negatieve relatie bedoelt men een 'tegenovergestelde' relatie: als de pirjs daalt, stijgt de vraag, en als de prijs stijgt, daalt de vraag. Zie sheet 3 in onderstaande presentatie

Toegevoegd na 6 minuten:
Excuus, plakken van de link werkt niet. Als je in Google 'vraag negatieve relatie met prijs' intikt, zie je een link naar Economielokaal, die moet je hebben.

Toegevoegd na 10 minuten:
Met 'andere factoren constant houden' bedoelt men dat je zaken als het weer, veranderde consumentbehoefte, aanbiedingen etc' buiten beschouwing laat. Voorbeeld: een ijsje kost 1 euro. Als de prijs stijgt, zal de vraag afnemen en omgekeerd. Bij warm weer echter zou het denkbaar zijn bij een hogere prijs de vraag toch gelijk blijft, of misschien zelfs toeneemt. Maar die factor wordt dus buiten beschouwing gelaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een andere benaming is: Omgekeerd evenredig