Hebben we in Nederland een waardevaste of een welvaartsvaste AOW-uitkering?

Of is er een combinatie van beide? Ik kan het antwoord hierop niet vinden, ik begrijp wel het verschil tussen waardevast en welvaartsvast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
8K

Het beste antwoord

Welvaartsvast (nieuwe betekenis):

De AOW-uitkering zal meestijgen met het gemiddelde loon, terwijl er tot nu toe een koppeling is aan het minimumloon. Dat laatste staat ook in de wet. Het minimumloon groeit op zijn beurt mee met het gemiddelde van de loonstijging die in de CAO’s wordt overeenkomen. Ooit noemden we dat welvaartsvast, in tegenstelling tot waardevast, waarbij de uitkeringen meegroeien met de prijzen.

Nu wordt in navolging van het Centraal Planbureau een nieuwe interpretatie aan de term welvaartsvast gegeven, waardoor de AOW-uitkeringen ca 1% per jaar harder zullen stijgen dan de afgelopen veertig jaar. Dat komt omdat het gemiddelde loon niet alleen stijgt door de contractloonstijgingen, maar ook omdat er meer mensen in beter betaalde beroepen gaan werken. Er komen meer accountants, en minder handarbeiders.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een uitkering of vordering is waardevast als de ontvanger c.q. bezitter daarvan dezelfde hoeveelheid goederen kan blijven kopen - dus als het nominale bedrag wordt geïndexeerd met de inflatie (prijsstijgingen). Welvaartsvast is de term die gebruikt wordt om aan te geven dat een uitkering stijgt of daalt met de gemiddelde stijging of daling van het inkomen in een land. Het is de bedoeling dat de Nederlandse AOW-uitkering welvaartsvast is.