Hoe bereken je de winst via de economische waardebegrip?

Stel: onderneming gestart op 01 januari 2013. Kasstroom per jaar is 75.000. Je hebt 180.000 in de kas. Activa bestaat uit een twee auto's van elk 75. 000 en de overige 30.000 wordt besteed aan een pand. Wat is de winst op 31 december 2013?

Hoe bereken je dit via de economische waardebegrip? Ik snap wat de definitie is (de contante waarde van de toekomstige netto-ontvangsten of nettokasstromen uit hoofde van de te produceren goederen en/of diensten), echter snap ik niet hoe je dit dus berekent.

Ik kan nergens op het internet een duidelijke uitleg met daarbij behorende voorbeelden vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
5.6K

Antwoorden (1)

Kasstroom is winst na belastingen plus de afschrijvingen. De waarde van een onderneming kan hieruit berekend worden mits contant gemaakt. Het gaat om rentevoet (minimale rente plus een winstopslag). Zo zou je de waarde kunnen berekenen met een cash-flow ver bv. 10 jaar (Discounted Cash Flow-methode).