Hoe bereken ik het nettoloon (schijventarief)?

Als ik de inkomensheffing heb berekent (door middel van het schijventarief) en ik heb alle kortingen er vanaf gehaald, heb ik dus de inkomensheffing. Moet ik deze loonheffing van het brutoloon of van het belastbaar inkomen (brutoloon - aftrekposten) afhalen om het nettoloon te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.6K

Antwoorden (1)

Allebei niet.

De loonheffing wordt berekend over het fiscaal loon. Dit is het brutoloon + allerlei extra's die fiscaal ook als loon tellen, ook al krijg je ze niet in geld. Denk aan een bijtelling voor een eventuele auto van de zaak. Krijg je een kilometervergoeding die hoger is dan eur 0,19/km? Dat meerdere ook bijtellen om er de loonheffing over te kunnen berekenen. Op die uitkomst breng je o.a. de werknemersbijdrage voor het pensioen in mindering.

Dan heb je het fiscaal loon, ook wel loon voor loonheffingen geheten. Op dat loon wordt (voor werkenden) de zog. witte loonbelastingtabel losgelaten (de rekenregels zitten uiteraard in de software van het salarispakket). Die bevat o.a. een kolom voor werknemers die gekozen hebben voor "loonheffingskorting ja" en een kolom waarin geen heffingskortingen zijn verwerkt.

Je weet nu de loonheffing.

Je gaat vervolgens uit van het brutoloon maar nu met alle "echte" bijtellingen (dus bijv. de volledige kilometervergoeding) en aftrekposten. Trek daarvan de berekende loonheffing af en je hebt het nettoloon.

In feite moet je dus 2 berekeningen maken om het nettoloon te berekenen.

Toegevoegd na 7 minuten:
"Belastbaar inkomen" is een begrip uit de inkomstenbelasting, bekend van het bekende boxenstelsel. Om het belastbaar inkomen te bepalen worden bijv. ook inkomsten uit vermogen meegenomen.

De loonheffing (loonbelasting/premies volksverzekeringen) is een voorheffing op die inkomstenbelasting. Hier horen de begrippen bij als brutoloon, loon voor loonheffingen en nettoloon.