Wordt de munteenheid van ISIS (Islamitische staat) ook daadwerkelijk gebruikt?

Een tijdje geleden kondigde ISIS aan dat ze hun eigen munteenheid hadden ingevoerd. Wordt hier in het gebied waar ISIS over heerst ook echt mee betaald, of is het vooral symbolisch?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.1K

Het beste antwoord

De IS munt is vooral symbolisch. In het internationale betalingsverkeer heeft hij geen enkele waarde omdat het bezit van de munt betekent dat je zaken doet met IS wat wereldwijd als volstrekt illegaal wordt gezien en tot ernstige repercussies leidt.

Het is mij niet bekend of er lokaal mee betaald wordt maar het lijkt mij dat het een logistieke nachtmerrie is om in het gebied waarin IS het voor het zeggen heeft de munt in voldoende hoeveelheden te slaan en in omloop te brengen. Als hij gebruikt wordt is het mijn inschatting dat dit niet op grote schaal gebeurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees net dat de munten niet eens van echt goud schijnen te zijn:http://www.niqash.org/en/articles/economy/5097/Islamic-State-Release-Their-Own-'Fake'-Currency.htm
Ik heb hier geen andere bronnen voor kunnen vinden, dus ik weet niet zeker of het waar is, maar het kan inderdaad zijn dat ISIS, zoals jij zegt, niet over genoeg goud beschikt om zoveel munten te slaan.