Waarom betekent vertrek van Griekenland (of Nederland) uit de EU automatisch dat we de uitgeleende miljarden kwijt zijn?

Stel dat Griekenland of Nederland uit de EU stapt (dus niet zozeer failliet gaat), dan zegt men dat we ons geld definitief kwijt zijn. Hoe zit dit? Schuld is toch schuld? Die blijft toch bestaan?
Zie bv http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24240470/___Nederland_uit_de_euro___.html . Daar schrijft men: "Daarbij zullen we tegelijk echter wel moeten accepteren dat we de 18 miljard euro die ons land via de steunprogramma’s aan de Grieken geleend heeft definitief kwijt zijn."

Als ik een vriend geld uitleent, en die vriend betaalt mij niet terug, en hij wordt uit de vriendengroep gegooid, dan is hij mij nog steeds dat geld verschuldigd.

8 jaar geleden
in: Economie
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Als ik een vriend geld uitleent, en die vriend betaalt mij niet terug, en hij wordt uit de vriendengroep gegooid, dan is hij mij nog steeds dat geld verschuldigd." Ehm, iets met veren plukken en een kip?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als die vriend uit de vriendengroep is geknikkerd, heeft deze dan meer of minder zin geld terug te betalen aan vroegere vrienden die hem er uitgeknikkerd hebben...? Verdragen zijn in euros en als Grexit een nieuwe munt krijgt, valt dat nooit meer terug te koppelen, want Grexit is al failliet dus elke nieuwe munt die ze nu maken is dan bankair ook niks waard. Die nieuwe munt zou primair alleen voor interne betalingen gelden maar heeft geen enkele internationale valutawaarde....
walter
8 jaar geleden
Er komt dan toch weer zoiets als een wisselkoers? Afspraken blijven gewoon staan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat duurt jaren en waar zou dat dan op gebaseerd moeten zijn...? Op de olijfolie die ze niet exporteren en in handen van de Italianen zijn...?
Antoni
8 jaar geleden
Tussen twee haakjes: let even op: de EU (Europese Unie) is niet hetzelfde als de Eurozone. Van de Europese Unie zijn 28 landen lid, van de Eurozone zijn 19 landen lid. Het is dus mogelijk om als land lid te zijn van de Europese Unie en geen gebruik te maken van de euro. De EU is een politieke unie, de Eurozone een monetaire unie. De 9 lidstaten van de Europese Unie die de euro (nog) niet gebruiken, zijn Denemarken, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Hongarije, Polen, Tsjechië, Bulgarije, Roemenië en Kroatië. Er zijn ook gebieden buiten de EU die de euro gebruiken krachtens een overeenkomst met de EU (San Marino, Monaco, Vaticaanstad en Andorra). Als Griekenland (of Nederland) uit de Eurozone zou gaan, blijft het land waarschijnlijk nog wel lid van de Europese Unie. Dat kan het dus blijven!

Het beste antwoord

Het artikel waar je aan refereert gaat erover dat Nederland uit de euro stapt. Nederland heeft niet direct geld geleend aan Griekenland maar via de steunprogramma's. Dus bij de Grieken kunnen we niks halen want die hebben geen schuld aan ons.

Als we zelf uit de euro-zone stappen doen we daarbij vrijwillig afstand van onze rechten en plichten ten opzichte van de euro. Er is nergens beschreven hoe je uit de euro kunt stappen en wat daar de regels voor zijn. Het is daarom dan ook zeer onwaarschijnlijk dat je bij naar buiten wandelen het geld dat je in de steunfondsen hebt gestort weer kunt meenemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de Grieken uit de euro stappen blijft de schuld bestaan maar die ligt in eerste instantie bij de steunprogramma's. Ongetwijfeld gaan die proberen het geld terug te krijgen maar dat zal een lange en moeizame weg zijn waarbij je mag aannemen dat het meeste niet terug komt. In dat verband is het begrotingstechnisch wel zo veilig om het hele bedrag in een keer af te schrijven van je begroting.