Waarom leidt een daling in de marktrente tot een stijging van de bestaande beurskoersen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
2.2K
Ivana
8 jaar geleden
Als je je geld niet meer op de bank kunt zetten om het door rente te vermeerderen, zal je de andere kant moeten kiezen en het beleggen in aandelen. Doet iedereen dat, dan wordt de vraag vergroot en stijgen de koersen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het grootste effect is echt . Dat er altijd in een beleggings portefeuille een mix is van zeg bank sparen en aandelen . Bij lage rentes verschuiven die mixen en het gevolg ( kan zijn ) stijgende koersen . Ook in de verwachting dat daardoor bedrijven gaan investeren doordat ze sneller rendement maken op hun geld( goedkoper geld ) .de vraag en aanbod van geld bepaalde vroeger wel de rente maar nu wordt dat kunstmatig ( politiek ) aangestuurd . Het is dus ( verworden ) tot een instrument om de economie te sturen . En ja dat laatste is ( mogelijk ) niet gelukt . Door jaren Vd crises te lang goedkoop in de economie te pompen is die vreselijk uit de bocht gevlogen . Daarna nog meer van de zelfde lage rente met nauwelijks gevolg . Nu misschien toch ? Dat weet niemand . Laten we hopen .

Antwoorden (2)

Bedrijven kunnen goedkoper geld lenen bij een lage rente en zullen zo eerder investeringen doen. Investeringen zorgen er vaak voor dat de onderneming beter zal renderen, oftewel mogelijk meer winst zal maken. Dat heeft een stuwend effect op de beurskoersen. Het is overigens geen wet dat bij een dalende rente ook de koersen stijgen. De aandelenkoers is van veel meer factoren afhankelijk.
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
Dalende marktrente kun je ook zien als een blijk van teruglopende vraag naar krediet vanwege teruglopende economie. In de hectische waardevorming op beurzen kan dat op enig moment dus ook vetrouwen schaden en dus juist een neerwaarts effect op koersen hebben
Poet
8 jaar geleden
+ mede vanwege die nuance in het antwoord
paulus811
8 jaar geleden
Dank je Poet. Ben het eens met jouw reactie.
Als je geen rendement op je geld kan maken op de bank . Dan gaan veel mensen en bedrijven andere manieren zoeken om rendement te maken . Daarbij speelt ook bij lage rente kunnen bedrijven goedkoop geld aantrekken zo dat ze makkelijker kunnen investeren . Dit zijn heel kort door de bocht de gedachten achter het kunst matig laag houden Vd rente . Het bewust ophogen Vd rente wordt weer gebruikt om een te sterk oplopende economie te temperen ( daar hebben we nu helaas geen last van ) ook tempert dat laatste inflatie . Deze rente wapens veel ( mis ) gebruikt door Greenspan en consorten . ( de financiële bazen van Amerika ) rond de eeuw wisseling . Nu zeggen top economen dat het rente instrument z'n tijd heeft gehad het werkt wel bij vertragen maar bij lage rente GEEN groei . Maar dit gedeelte van economie is gelijk aan astrologie !?