Wat voor invloed hebben virtuele valuta (Bitcoin etc) op de valutamarkt?

Ik vroeg me af wat voor invloed virtuele valuta heeft op de valutamarkt. Dus gewoon wat er veranderd is door de opkomst van de virtuele valuta

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Virtuele valuta hebben in theorie geen effect op de valutamarkt, maar in praktijk wel.
Als voorbeeld neem ik even de Bitcoin

Bitcoin is een virtuele valuta die is opgezet toen de kredietcrisis al een tijdje bezig was. De reden voor de opzetting is om de economie te verbeteren. De koers van 1 Bitcoin(Virtuele Valutamarkt) is op het moment van schrijven €311.40. De koers verandert ongeveer om de minuut en kijkt voornamelijk naar de deviezen(Dollar, Yen, Pond en Euro). Als de prijs van de deviezen stijgen, zal de waarde van 1 bitcoin afnemen in verband met dat het dan wat beter gaat met de economie. Dus als de euro $2 was in jaar 0 en in jaar $1,50, zal de waarde van Bitcoin gespeculeerd van €200 dalen naar €150. Ook als je het andersom bekijkt: in jaar 0 krijg je voor $2 €1 en in jaar 1 voor $1,50 €1($6 €4 en $6 €3). De waarde van 1 bitcoin zal van €400/$600(100/200)dalen naar €300/$600(100/150).

Dit is kort samengevat een antwoord op uw vraag aan de hand van een voorbeeld van Bitcoin

Als je kijkt naar een virtuele "vrienden"markt hebben virtuele valuta GEEN invloed op de valutamarkt, want dit gaat om relatief kleine hoeveelheden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe heeft Bitcoin geen direct effect op de 'normale' valutamarkt. Echter wordt net als bij Bitcoin de koers van een bepaalde munt/valuta bepaald door de vraag en aanbod. Wanneer er meer mensen interesse tonen in de virtuele valuta's zal de interesse en vraag naar de 'normale' valuta's afnemen. Dit resulteert uiteindelijk in een lagere koers waardoor de virtuele munten wel degelijk effect hebben op de 'normale' valutamarkt.
een jaar geleden